von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Fin vandring runt Älsjön som fungerar utmärkt att kombinera med Björsaredsleden. Göteborgs kommun

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Gothenburg, Göteborg, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsförslag, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland Permalink3
Nice hike around Älsjön c:a 2,5 km, which can be combined with the Björsared trail/s

Jo, men så är det. Älsjön runt bjuder en härlig vandring på cirka 2,5 km och den kan med fördel kombineras med Björsaredsleden(-erna) om man t.ex vill variera sig eller bara förlänga Björsaredsleden. Det är lite vad detta vandringstips går ut på.

Så jag börjar detta vandringstips vid Iglatjärn (bild ovan), som att jag följt Björsaredsleden och gul led dit. Läs detta vandringstips, då kommer vissa frågetecken att vara som bortblåsta.

Stora P:et på kartan nedan är parkeringsplatsen på Älsjövägen, utmärkt om man enbart skall gå runt Älsjön.

Bild ovan: parkeringsplatsen på Älsjövägen där man lämpligast parkerar om man enbart skall gå runt Älsjön. Jag har markerat parkeringsplatsen med ett P på kartan nedan. Kartan visar Björsaredsleden (rundan), röd markerad + en gul led . Detta vandringstips från Iglatjärn och runt Älsjön fram till Björsaredsleden har jag markerat med orange färg. Men detta är på omarkerade stigar. Sträckan är gissningsvis runt omkring 4,5 km, på ett ungefär si så där.
Efter Iglatjärn väntar ett tråkigt stycke genom bostadsområdet. men sedan så.....

Strax söder om parkeringsplatsen svängde jag in på stigen till vänster 👈, där en vägvisningsskylt pekade mot platser jag inte var intresserad av, idag.
Ett kort stycke in på stigen pekar en skylt mot utsikt, bild nedan. Tja...... hade det inte varit för träden så...

Lite småvild och dramatisk terräng kantar stigen genom en trolsk granskog ned mot Älsjön.

Bild ovan: En Flintaskateboard som snart har gjort sitt.
Nu får man hålla ögonen öppna efter en stig till höger om man vill följa stigen längs östra sidan av Älsjön
Bild nedan: Älsjön, sedd från norr.

Stigen följer nära inpå stranden fram till några stugor, det är görfint.

Bild ovan. Denna bråta av lera, jord och stenar hade jag precis passerat genom. Här höll det på att grävas, troligtvis för ett nytt hus. Det var hopplöst att följa stigen längs vattnet eftersom den också låg under bråtan. Jag lyckades i alla fall ta mig fram och vid nästa lilla stuga fortsatte stigen längs vattnet och ut till en grusväg. Det var fint längs vattnet, speciellt nedanför den röda stugan, bilden nedan. Det kändes dock lite som att gå över någons privata tomt. Men vart 😈 skall man ta vägen om man följt stigen längs vattnet?  Om stugägarna inte vill att man skall gå längs vattnet nedanför deras stugor så bör dom hjälpa till att vägleda rätt, tycker jag.
Tips: Strax före första stugan, när man ser bryggan, där finns en stig upp i skogen, upp i berget. När man ser att man befinner sig i höjd ovanför stugan kan man svänga av stigen åt höger och sedan ta sig ned på grusvägen som går in till stugorna.

Jag följde stigen vidare runt sjön, genom en härligt trolsk mossig granskog och jag bjöds massor av vackra vyer över Älsjön.

Bygget på bilden nedan skall tydligen vara en bastu om infon från en dam mottogs rätt. För mitt inre såg jag dörren flyga upp och ett gäng bastubadare springa ned mot bryggan (bild ovan) Å fy fan och satan, det var bilder det vill jag lova 🤢

Jag följde stigen hela vägen längs vattnet fram till stugorna på Älsjöns västra strand. Ja jag följde vattnet helt fram till badplatsen. Man passerar över ett litet berg där det kan vara intressant om det ligger is ut mot stupet.

Från Älsjöns badplats vandrar jag vidare västerut mot Björsaredsleden. Först följer jag en jättetrevlig stig, som man kommer in på efter sista huset på vänster sida av vägen, före grönområdet.

Bild ovan: Stigen mot Blörsaredsleden kan vara blöt på några ställen.

Efter en stund på en gammel avverkningsväg nådde jag fram till Björsaredsleden, som jag valde att följa åt höger norrut.

Här tar detta vandringstips slut. Vill du se hur det ser ut längs Björsaredsleden och Gula leden läs detta vandringstips. Eller varför inte kolla in detta inlägg: Vandringsgänget gick delar av Björsaredsleden, den Gula Leden och runt Älsjön. Lite så som jag gick denna dag.

Det blev en film när jag gick med Vandringsgänget, trots alla problem jag hade där ute i skogen med min nya mobil. Jag såg inte allt det småttiga på displayen vilket resulterade i att jag kom hem med filmscener i 3 olika bildformat. Så om du tycker att det saknas bildkänsla i vissa scener så är det nog för att dom blivit klippta till rätt bildformat från en smal, smal och bred bild.

Du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.