von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Biskopshagens naturreservat, Ringhals. Strålande vackert.

Vandringar Halland Bilder, Friluftsliv, Gravrösen, Halland, Hallandskusten, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Varberg, Varbergs kommun, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, filmare, filmer, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skärgård, strandpromenad, tourism, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink0
Inget stort naturreservat.  Det finns några stigar i området, men det blev att promenera lite ostigat över berg också. Vi knatade väl runt i cirklar i ett par kilometer.

A small nature reserve with some footpaths.

Strax väster om kärnkraftverket längst ut på Väröhalvön ligger naturreservatet. Ungefär ett år efter att Ringhals 1 stod klart blev naturområdet skyddat 1971. Här har man velat skydda en bit halländskt sprickdalslandskap.

10 april 2016
En svag vind från Öster och ca: 10 grader i luften väntade oss när vi klev ur bilen.

På parkeringsplatsen fanns en infotavla med en karta över naturreservatet. Nedan har jag tagir en mycket vacker bild på informationstavlan och delat den i två bilder så informationen syns tydligt för eder.

Ta en titt på kartan ovan: Dom lite taggiga strecken som korsar varann visar en sprickzon. Missa inte detta lite vilda landskap strax söder (vänster sida) om stigen mellan parkeringen (röd märkt) och vattnet. Den stigen syns inte på kartan.

Från parkeringen gick vi genom grinden och följde stigen rakt ned mot vattnet. Vi fick en fin vy bort mot den lilla smala utstickande halvön Ringhals, bild ovan.

Det fanns ingen märkt led, men det behövdes inte för man såg ju liksom hela området. Vi tog oss över berget bort mot Ringhals. Nedan bild på stabil brygga/pir.

Bild ovan. snäckrik strand.

Det var lite vilt längst ut på Ringhals. Gillade detta området starkt. Ingen skärgård tar emot vågorna från det stora havet. Här måste vara häftigt att vistas när stormarna går. Berget bestod av planskiffrig gnejs. Såg på vissa håll ut som förstenade tidningsbuntar.

Bild ovan: hållbart klotter.

Bild ovan: Litet röse på toppen. Långt bort i nordväst ser man onsalahalvön.

Nu tog vi oss tillbaka över berget bort mot sprickzonen. Syns lite i berget till vänster om mig på bilden nedan.

Stenmurarna här bestod i stort av smått.

Stigen från Ringhals över berget är ganska tydlig om man har bra syn. Jag har i alla fall tillräckligt bra syn för att se att här skulle det nog bli fint när ljungen blommar.

Bild ovan: En liten jättegryta.

Nu kom vi ned till vattnet igen. Här var det starka strömmar i vattnet och det var bad och fiskeförbud längst med klippstranden. Dessutom kunde man tydligen halka på berget, enligt varningsskyltar. Det är här Ringhals kärnkraftverk släpper ut sitt kylvatten. Varningsskyltarna satt tätt en bit upp från vattnet. Känner ni ett starkt behov av att få se en sådan skylt får ni titta på filmen.

Fiskeförbudet gäller tydligen därför att vattnet som släpps ut innehåller en liten mängd radioaktivitet, och det är nog inte fullt nyttigt. Badförbudet är väl också motiverat, då slipper man drunkna i strömvirvlarna. Hm... ett radioaktivt naturreservat, det låter det.

Nu skulle vi ta oss upp till det stora röset på bergets topp. Ett mycket vilt sprickzonsområde låg mellan oss och röset.

Sprickzonen var klart sevärd. Men man bör ta det lite försiktigt här, det är lätt att stuka foten i små skrevor.

Och så hade vi till sist tagit oss upp till röset. Det var faktiskt lite bökigt att ta sig upp hit. Vi fick bra användning för stövlarna för det var ganska blött bitvis.

Avslutar med en bild på den lilla dammen strax intill röset.  Det här var en trevlig upplevelse.

Film från detta vandringstips.  (Movie from this hiking tips, but I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.