von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Grevie backar, ett kulligt naturreservat i Båstads kommun

Vandringar Skåne Bilder, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Porto Moniz, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, wandern Permalink1
En kulturslinga på ca: 3 km leder runt i naturreservatet (om man som vi startar vid Killebäckstorp). Längden varierade dock något beroende på vilken källa jag läste i. Startar man i öster från Grevie blir promenaden någon kilometer längre.

(Nice culture trail. Length about 3 kilometer).

Grevie backar eller Grevie åsar som området också kallas utgörs av gräsbevuxna rullstensåsar. Naturreservatet blev bildat 1962 och är på 107 hektar.

Vi körde till Grevie backar från Torekov. Det var tydligt skyltat in till parkeringsplatsen strax efter att vi passerat genom Killebäckstorp, se bild nedan.

Informationstavla med karta (nedan) över den blåmarkerade kulturslingan fanns vid parkeringsplatsen.

Kartan är dock lite skum när det gäller hur den visar hur den blåmarkerade kulturslingan tar en usväng från parkeringsplatsen och in i naturreservatet. Kanske gick slingan så tidigare, men nu mer stämmer det inte. Jag tror det är felmarkerat. Men det går inte att gå fel, det är bara att följa den enda stigen in i området och den är orangemärkt (Skåneleden). Snart stöter man på blå markeringar.
Kartan och informationen nedan hittade jag på Båstads kommuns hemsida. Den kartan skulle vi haft med oss, då hade vi kunnat se vart dom kulturhistoriska sevärdheterna fanns. Det fanns nämligen inga informationsskyltar längs slingan (vad vi kunde se). Vi kom att gå kulturslingan motsols, alltså i nummerordning 1, 2, 8, 6, 5, 4, 3. Men någon märkt stig till nummer 7 såg vi aldrig.

Bild ovan: Efter ca: 100 meter passerade vi över Tinabäcken, som tydligen aldrig fryser till. Den finaste utsikten har man från kullarna direkt intill parkeringsplatsen, där man bjuds gör fin utsikt över Bjärehalvöns odlingslandskap och Skälderviken.

Kulturslingan är ganska lätt, men det är lite lätt backigt första biten. Man bör kanske undvika högklackat eller träskor.
Efter att vi traskat genom en trevlig skog i några minuter kom vi upp på en åsrygg beväxt med enar och småträd. Vi fick en lagom intressant utsikt åt öster. Så småningom fick vi även utsikt tillbaka västerut mot Skälderviken och Kullaberg.

Vid första stigskiljet när vi kom fram till kulturslingan hade det varit mycket tydligt uppmärkt med karta och pilar. Men när vi kom fram till nästa stigskilje där kulturslingan lämnade orange led fanns ingen blå märkning alls.
Men direkt när man kommer ned från åsryggen skall man hålla vänster och följa skogskanten upp i slänten. Snart såg vi blå markeringar igen.

Promenaden gick vidare genom beteshagar och små skogspartier.  Det var småtrevligt och intressant. Nu hade vi börjat leta efter ett ställe att sitta och fika på, men det blev först ett besök i diket för påfyllning av vatten.

Bild ovan: Vi fann endast en bänk på slingan, och den är placerad uppe på en av kullarna ca: 200 meter från parkeringsplatsen och bilen. Jag tror i alla fall att detta var enda bänken, men vi letade inte efter någon bänk första hälften av promenaden.
Det var en riktigt skaplig utsikt från bänken. Kullaberg syntes svagt inne bland moln och dis på andra sidan Skälderviken. Vi avslutade med att följa åsryggen bort mot parkeringen, mycket nöjda med promenaden.

Film från detta promenadtips. (Movie from this hiking tips, but sorry I speak Swedish).

Närmaste busshållplats är i Grevie.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.