von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

14 km lång vandringsled i Bredared, Borås kommun

Övrigt Västra Götaland Bad, Bilder, Borås, Ekskog, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, attraction, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, trail, trekking, upplevelse, ute, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink2
14 km long hiking trail in Bredared, west of Borås. Nice and quite easy walking but with some climbs.

Utifrån det jag hade läst mig till om den här vandringsleden så visste jag att jag skulle få en stor dos granskog (det var ju bra), men det skulle även finnas stora områden med avverkad granskog (det var ju mindre bra). Det hade satelitkartan skvallrat om och fler kalhyggen har tillkommit sedan satelitbilden togs.

Borås kommun har klassat vandringsleden som svår och skriver "Spåret är på sina ställen mycket backigt". Hur min klassning lyder får ni läsa i slutet av tipset.

Startpunkten för vandringsleden, eller rättare sagt startpunkt för vandringslederna (se spårkartan nedan) är vid Klockargården (bild ovan), klubbhus för Bredareds IF.
Bredareds IF sysslar med fotboll och orientering, även skidor när och om det finns snö. Och så underhåller föreningen sina vandringsleder och det gör man med bravur. Parkeringsplatsen är ganska rymlig (om inga matcher spelas eller andra tävlingar och arrangemang pågår 🙃).

5 maj 2020
Klockan 15:15 hade jag hängt säcken på ryggen, låst bilen och greppat fotostativet (vandringskäppen) med handen jag hälsar med, eller gjorde förut, före convid-19. Nu såg jag fram mot vad jag skulle få uppleva på den här vandringen. Jag gick vandringsleden medsols och jag höll utkik efter vita markeringar som visade vägen.

Jag hade nu drygt 5 timmar på mig innan det började mörkna i Bredaredsskogen. Det är ingen mening att filma eller ta bilder i mörker, det ger inte rättvisa åt naturen jag vill visa upp. Spöken kan man filma på natten, dom gör sig bäst i mörker, men inte vacker natur.

Efter en kort stund kom jag fram till Bredareds ekhage, ett naturreservat med gamla fina ekar. Men Vandringsleden går inte genom reservatet. Bild ovan: Här där leden svänger höger fortsätter stigen rakt fram in i ekhagen, in i reservatet. Ett naturreservat som förvaltas av Skara stift och endast är ca: 3 hektar stort. En kort stig leder genom reservatet, karta längre ned).

Bild ovan: Bredareds kyrka körde jag förbi på väg till Klockargården.

Stigen fortsätter ned till bilvägen där en liten parkeringsplats finns avsedd för besökare till reservatet, se kartan nedan. Och som ni ser går stigen inte i en rundslinga, så jag fick följa den tillbaka till vandringsleden (utanför kartan till vänster).

Vid Habeltorpasjön var det vackert och rofyllt. Det finns 2 grillplatser vid sjön. För att ta sig till grillplatsen som fastnade på bild får man ta en kort avstickare. Det är en fin plats, men det är lite för tidigt med ett break redan här, knappt 2 km in på leden. Beror i och för sig på hur många break man planerat in.

Bild ovan: Det var tydligt markerat hur långt jag gått och således hur långt jag hade kvar. Och precis som bilder och film kommer att skvallra om blev det till att knata mycket genom kalhyggen eller i kanten av. Men Bredareds IF har gjort ett bra jobb med leden, stigen var ren och fin, jag tog mig fram problemfritt. Och när nu träden ändå är borta får man väl istället uppskatta vilken fin överblick man fått 😁.

Men som jag trott och hoppats blev det även mycket tid inne i granskog. Men... man är aldrig långt från ett hygge.

🎵Röda stugor tåga jag förbi 🎵 Strax efter dom röda byggnaderma blev det grusväg, en grusväg som leder fram till bilväg 1768. Vandringsleden korsar rakt över vägen. Se kartan nedan.

Här virrade jag till det ordentligt och kom in på en gammal sträckning av leden, se röda x på kartan ovan. Jag blev lurad av kartan jag hade med (nedan) och att en markering syntes på stigen in till vänster där leden gick förut. Jag blev mycket tveksam till hur jag skulle gå, för det satt även en markeringsstolpe på "trakorstigen" rakt fram, som således hade varit rätt. Men den satt bara några meter efter stigen in till vänster och JAG såg inga fler markeringsstolpar rakt fram.
(Old map below, do not use)

Den här kartan hade jag rivit ut ur Borås friluftsguide. Som ni ser var vandringsleden 13 km den gången guiden trycktes.

På grund av att jag råkade gå fel vet jag således ingenting om den nya sträckningen. Men jag kan upplysa Bredareds IF om att den gamla sträckningen var dåligt underhållen på något ställe, ha ha ha ha ha.

Nu kunde jag se Veksjön skymta mellan granarnas täta grenverk. Hittills hade vandringsleden varit mycket sparsamt kuperad, men nu väntade utsikt från Veksjöberget och för att ta mig dit upp skulle det tydligen behövas ett krafttag, enligt Borås friluftsguide. I alla fall om man går leden medsols, så som jag gjorde. "Höjdskilnaden är stor men om du går motsols blir klättringen upp till toppen av Veksjöberget enklare", stod det.

Och jo då, man märker att det går uppåt, men det är inte knixigt eller svårt att ta sig upp, eller ned om man går åt andra hållet. Man följer en typ traktorstig, en mycket brant traktorstig. Efter 7 kilometers vandring stod jag nu vid den röda punkten på kartan nedan och spanade ut över landskapet.

Från utsiktsplatsen har man en fin vy över Veksjön och alla kalhyggen och granskogsklädda kullar. Här finns stock och sten att placera arslet på om man skulle vara fikasugen.

Jag hade brukat ganska lång tid på att ta mig hit, lite för lång tid med tanke på längden på dagen. Så från och med nu blev det inte många bilder tagna. Dock minskade jag inget på filmandet, ännu.

När jag passerat Acksjön och vänt tillbaka söderut så blev det lite segt ett tag när ett långt parti grusväg skulle avverkas. Även en avverkningsväg leden följde ett tag var lite småtråkig. Men sedan gick vandringen vidare på fina skogsstigar precis i min smak.

Bild ovan: Utsikt över Rudesjön vid Sjötorp. Det är en kort avstickare på 50 meter till utsiktplatsen, väl värd slitaget på skosulorna.

Nu började mörkret lägga sig över Bredaredskogarna, kanske skulle jag komma att få filma spöken i alla fall, ha ha. Men i takt med att det mörknade blev det mindre filmat och plötsligt var jag tillbaka vid bilen.

Detta är en trevlig och lättgådd vandringsled men med några småjobbiga knölar att ta sig över, om man nu tycker att uppförsbackar är jobbiga. Och som sagt, Bredareds IF har gjort ett mycket bra jobb med leden för trots alla kalhyggen var stigen mycket fin att gå på och naturupplevelsen har bara blivit något förändrad. Jag är mycket nöjd med vandringen 😎

Film från den här vandringen.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, som tur är.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.