von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Strömskärsleden på Björkö, dom färggranna stenarnas vandringsled

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Bohus Björkö, Bohuslän, Gothenburg, Göteborg, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, sevärt, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink3
Strömskärsleden is a nice hiking trail (3 km) on the west side of Björkö. Björkö is located in Öckerö municipality in Gothenburg's northern archipelago.

Strömskärsleden är cirka 3 km lång och startar vid gästhamnen i Skarvik. Sedan följer man färggranna stenar som målats av Björkös barn. Stenarna visar vägen över berg och klippor, från vik till vik. Det finns möjlighet att korta ned promenaden. Från Kolvik och Klarvik kan man välja att följa stig in till samhället.

Björkö tillhör Öckerö kommun och ligger i Göteborgs norra skärgård.

Det är Björkö Samhällsförening som skapat och underhåller Strömskärsleden. Det gör dom med bravur.

Innan man ger sig ut på den här vandringsleden vill jag utfärda en stor VARNING. Är man allergisk mot vackra skärgårdsvyer så ligger man risigt till 🤢

Det finns en affär nära gästhamnen, bra att köpa något för att stötta närbutiken. Jag har markerat dom parkeringsplatser jag känner till. Där kan man stå gratis i 3 timmar, därutöver avgift.

När man lekt klart vid parkeringsplatsen följer man hamnen, se kartan ovan.

Det var noll grader när jag knatade iväg, det blåste och regnet hängde i luften. Bakom mitt huvud syns parkeringsplatsen där min bil fick stå och vänta.

När jag passerat Ställplatsen för husbilar dök stenarna upp, och en karta som visade vad som väntade.

Rakt över vattnet ligger Hälsö och ön med alla hus i norr är Källö-Knippla. Jag var inte långt ifrån att avnjuta den vackra skärgårdsnaturen sittandes (och då menar jag inte från den isiga stigen). Men bänken kändes lite för kall för ändalykten så jag fortsatte följa festliga stenar vidare norröver i en stiglös värld 😍

Strax framme vid sjöbodarna i Kolvik. Men först skulle jag ta mig nedför ett såphalt berg och över en spång. Det är Björkö Samhällsförening som byggt spängerna, bron och trappan längs leden.

Oj oj oj, va fint det är här, jag den här vandringsleden.

Så kom jag fram till Klarvik och den fina badplatsen. Någon lekte inte med sin spade just nu.

Från Klarvik följer Strömskärsleden stigen mot samhället en liten bit innan den svänger av upp i berget och över till Trollvik. Denna del av vandringsleden blev klar i juli 2019.

Sista bilden tog jag när jag lämnade Trollvik, med Källö-Knippla i bakgrunden (igen). Snart var jag inne bland husen. Kolla kartan överst i detta inlägg hur jag tog mig tillbaka till gästhamnen.

Underbar vandringsled, det blir en full dröse av tummar upp i vädret. Bra jobbat Björkö Samhällsförening (och alla barnen).

Film från den här promenaden. Men det var inte rätt dag för filmning, kameran hade det tufft i den hårda vinden.

OBS: vill man förlänga vandringen något, typ med 11 km, så kan lätt inkludera gula slingan. Kolla grönmarkerad stig i kartan överst i detta inlägg.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.