von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

En promenad längst Säveån i Jonsereds strömmars naturreservat. Partille kommun.

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Billdal, Friluftsliv, Partille, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Säveån, Västkusten, adventure, aktivitet, culture, filmer, foto, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, trail, trekking, upplevelse, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink0
Detta vandringstips är ca: .... hm, tja säg 5 - 6 km. Bitvis kan det vara lite halt, lerigt och knixigt på stigarna utmed ån. Men det skall väl sägas att dom flesta som går i naturreservatet inte följer stigarna utan går på dom asfalterade gångvägarna.

(In this hiking tips I walk about 5 to 6 kilometers. No marked trail and sometimes little difficult on muddy and slippery trails)

I detta vandringstips tog vi oss en promenad i naturreservat Jonsereds strömmar. Men först gav vi oss ut på upptäcktsfärd längst med Säveån väster om naturreservatet. Vi ville se hur långt vi kunde följa ån. Vi utgick från parkeringsplatsen vid Kåhögsvägen, se karta nedan.

Vi startade med att försöka ta oss fram på södra sidan av ån. Men redan efter några hundra meter blev det besvärligt och sedan i stort sett omöjligt.  Vi kom istället att gå som jag markerat på kartan ovan. Beroende på när man går kan det bitvis vara olika svårt att ta sig fram på grund av att det växer igen eller blir blött. Bilder och film i detta vandringstips är från 3 olika promenader. Det hade växt igen mycket mellan den 1 juni då vi tog första promenaden och den 27 juni då vi tog den tredje. Dom första 5 bilderna nedan är från första promenaden och då var det relativt lätt att ta sig fram längst med ån.

Det var en vacker upplevelse att gå här längst med åa.  Vi mötte inga människor på denna sträcka, men drösvis med kossor. Det fanns övergångar mellan dom olika kohagarna. Tror det är fiskarna som använder övergångarna, alltså dom med två ben. Det är nog dom som satt upp bänken ovan också.

Där ån svänger 90 grader till vänster och försvinner söderut blev det för besvärligt så vi lämna den och sökte oss upp till Mellangården, där vi kunde komma över järnvägsspåret, efter att ha visat lite viljestyrka.

Bild ovan: Far uppträder inför publik. Det är en järnvägsövergång här, men man har varit noga att se till så att inte kalvarna också kan välja att gå den vägen.

Nu kom vi fram till Mellangården. Härifrån kom vi i stort att följa gång och cykelvägen fram till sjön Aspen.

Nu kom vi in i naturreservatet där vi tog oss ut på den handikappsanpassade fiskebryggan. Här skall det tydligen vara bra laxfiske, bild nedan.

Nu befann vi oss vid Jonsereds fabriker och beundrade en rest från den gamla stambanan som invigdes 1865.

Sjön Aspen låg nästan spegelblank.  Jag kan nog sträcka mig så långt som att säga att det var vackert här.

Nu blev jag utfodrad med choklad, banan och clementin, tack far. Här på Ångbåtsbryggan nedanför Jonsereds herrgård skulle vi verkligen trivas om inte miljarder knott också gjorde det.

Nu tog vi oss tillbaka till Jonsereds fabriker, fast vi valde en annan väg, se kartan nedan. Vi kom att gå en liten bit på bilvägen.

I mitt hjärnkontor ligger minnen lagrade från tiden när man körde över den här gamla bron och rakt in i käften på byggnaden. Men det är många årsedan.

På bilden ovan spanar far in en bandsåg från 1885.  På informationstavlan till höger om far kan man läsa om Jonsereds Fabrikers historia, det är bara att åka hit och läsa.

Strax efter vi tagit oss över bron på bilden ovan bar det iväg upp i skogen på liten stig. Se kartan nedan. Den här stigen används mest av fiskare.

Efter ett tag passarer man norr (till höger) om fotbollsplanerna och sedan är man framme vid ett mysigt ställe, bild nedan. Här solade och badade folk.

Detta är ett fint ställe att fika på, tycker vi. Choklad, banan och en orange clementin stod på menyn. Funderar på om vi inte klämde ett Wienerbröd också.

Resten av sträckan tillbaka till Kåhögsvägen och parkeringen går man på stig nära ån. Stigen är dock ofta lerig, slirig och hal. På några ställen går stigen otrevligt nära den ostabila åkanten. Men det går att ta sig fram högre upp i slänten. Men då får man ofta gå brant ned igen. Hur som helst är det vackert, halt och slirigt längst med ån.

Där bilden ovan är tagen borde vi sätta upp ett minnesmärke. För samtidigt som jag tog bilden avled fars kamera i sviterna efter en drunkningsolycka. R.I.P.

Detta blev också sista bilden jag tog till detta vandringstips. Vi var strax framme vid bilen.

Det blev först på vår tredje promenad som vi gick hela detta vandringstips. Vi fick några kilometer fin promenad som jag varmt kan rekommendera om man nu inte behöver platt mark under fötterna. Och går du genom hagarna bort mot Mellangården, hälsa Klarabella och kalvarna. Vi hade ett kortvarigt men intimt möte.

Film från detta vandringstips.  (Movie from this hiking tips, but I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej, inte på stigarna längst med ån. Men på gångvägarna och ut på fiskebryggan går fint.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.