von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Bunketorp vid Lindome

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Kungsbacka, Lindome, Promenadguide, fritid, kultur, natur, natur Mölndal, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0

Lördagen den 25 januari 2014.
En härlig vinterdag med en sur kall vind som bet mig i fingrarna när jag filmade. Bunketorps motion och friluftsområde ligger direkt öster om Lindome. Här finns en hel radda märkta spår i olika längder. Området är ganska kuperat så det blir en del upp och ner. Genom området går också Bohusleden som i söder övergår i Hallandsleden.

Som besökare i området tycker jag det är tråkigt att man inte har satt upp en karta som visar hur dom olika lederna går. Tror detta är första området jag varit i som detta inte funnits. Visst, följer man någon av spåren så hittar man ju tillbaka igen. Men man vill ju gärna välja spår utifrån hur terrängen ser ut. Men detta är ett motionsområde och inget naturreservat. Därför har man kanske inte tyckt att det varit viktigt. Och det finns kanske en karta att köpa med alla spåren inritade, vad vet jag. Jag hade i allafall med en gammal orienteringskarta från 1990. Den bjöd oss på en del överraskningar. Området är som sagt inget naturreservat, men skogen skall vara fredad sedan länge mot Skogsbruk.

Strax före golfbanan går en liten väg upp till motionsområdets parkeringsplats.

Bild tagen av far tillbaka ned mot parkeringsplatsen.

Här följer i allafall ett vandringstips hur man kan gå. Då får du med dig en varierad terräng med några sjöar och ett flera hundra meter högt vattenfall. hm... kanske något för högt, men säg en tio meter hög fors. Och går du där här det är fruset får du se en snygg isfors. Men för att få se hur den ser ut måste du kolla min film. Glömde nämligen ta någon bild.

Från parkeringsplatsen föjde vi Bohusleden söder ut. Det bär sakta uppåt i flera hundra meter. Det är mestadels barrskog man går i. Efter ett tag passerade vi norra Barnsjön. Vi följer Bohusleden i 2,5 km, lite drygt. Sedan viker vi in till vänster på ett gul markerat spår. Nu bar det av i riktning nordost. Vid nästa stigskilje tog vi vänster igen och följde svartvit markering. Enligt min orienteringskarta från förra seklet skulle det finnas en bro eller liknande att ta sig över norra änden på Stora Hassungaredssjön på. Men när vi vek av det svartvita spåret och följde stigen ner mot där bron eller spången skulle var fick jag tidigt en känsla av att allt inte stod rätt till. Det var nämligen inga andra som gått här, det fanns endast ett par djurspår i snön. Och det fanns inga markeringar utmed stigen, trots att det på min karta var en stor stig. Så att det inte fanns något att ta sig över sjön på när vi kom ned till vattnet var kanske ingen stor överraskning. Vi fick vända på klacken och gå några hundra meter tillbaka ut på det vitsvarta spåret igen.

Bild tagen av min far.

Här fanns ingen bro eller spång längre.

Stora Hassungaredssjön

Strax efter det lilla tjärnet Dammen gick vi in på en liten stig. Denna stig var inte uppmärkt. Nu bar det iväg väster ut. Efter några hundra meter kom vi fram till en fors vars vatten kom från Dammen. Det hade blivit till en fin isfors. Vi gick på brant stig ned längst med forsen. Den var kanske inte så brant egentligen. Men med snö och is kändes det brant och halt. Nere i dalbotten hade Sven härjat rejält och blåst ned massor av träd. Det var endast tack vara snön som vi fann fram hur stigen gick. Vi kunde följa två par skor som gått före oss. Vi fick forsera under och över ett antal stora träd. Till höger om oss hade vi golfbanan. Vi tog oss sedan upp i dalen och stötte där på märkt led igen.
Nu var det bara att följa märkning fram till Bunketorp och parkeringsplatsen. Vid varje stigskilje anslöt en ny färgmarkering. Vi fikade på en bänk strax före Lionkulan, en liten plats med hålligångredskap. Där ifrån hade vi bara ca: 200 meter ned till parkeringen.

Sträckan vi gick var mellan 6 - 7 km. I ett lugnt tempo tar det knappt två timmar. Ett fint alternativ är att gå runt Stora Hassungaredssjön. Då kan man även gå ned till vindskyddet och lägerplatsen vid sjöns södra ände.

OK OK, nu hoppar jag väl inte högt av glädje när jag promenerar på anlagda eller preparerade motionsspår och grusslingor. Dessa vill jag helst slippa. Jag vill ju gå på narurstigar. Men när det är snö som det var nu går det utmärkt. Så trivs du att gå på rejäla gångstigar där du kan följa mycket bra märkta spår är detta ett fint område för dig. Men det finns också många fina stigar i området. Så om man skaffar en karta finns det stora naturområden att utforska här. Hm... en karta tryckt senare än 1990 kan nog vara bra, och att man klarar av att läsa en karta.

Karta vart Bunketorp ligger och hur vi gick. Orangefärgat den bit vi följde Bohusleden. Gul den bit vi följde gul (bra va?). Men resten har jag markerat med rött oavsett färg i terrängen.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja. undantaget pyttestigen förbi isforsen. Jag tror annars alla spåren är barnvagnsvänliga, men flertalet är kuperade.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.