von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

En promenad till Djupedals fornborgar på Hisingen.

Vandringar kring Göteborg Bilder, Bohuslän, Göteborg, Hisingen, Hisings Kärra, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmer, fornborg, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natur Göteborg, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, äventyr Permalink2
I detta vandringstips gick vi en trevlig promenad på uppskattningsvis runt 4 - 5 km. Man kan välja att gå lite olika långt i det fornrika området.

(Here we take a nature and culture walk. Length about 4 - 5 km. There are several trails in the area).

Den här fina natur och kulturpromenad fick jag tips om av kamraten och naturmänniskan Janne Ekman.

Vi parkerade strax intill Tolsereds H4-gård. Från parkeringen hade vi en promenad på ca: 1200 meter på en märkt vandringsled upp till Djupedals två fornborgar. Där väntar sedan en rundvandring kring dom två borgarna med 29 numrerade informationstavlor. Idag är det endast rester av murarna kvar. Mycket av stenen har använts till stengärdsgårdar i området. Borgarna bär spår ända tillbaka från Bronsåldern.

Förutom några hundra meter på grusväg i början går resten av promenaden upp till fornborgarna på stig. En stig som tidvis kan vara bitvis ganska blöt och lerig. Så var fallet nu, dom senaste dagarnas kyla till trots. Det fanns ingen käle i marken ännu.

Rött P på kartorna ovan och nedan visar parkeringen där vi startade, och ...tja, även avslutade vår promenad.

På kartan ovan har jag även petat in ett H som visar var närmaste busshållplats ligger, om man väljer att ta sig dit med Västtrafik.

Ovan bild på parkeringsplatsen där det fanns spår efter besökare före oss.

Strax intill parkeringen visade en skylt mot fornborgarna och på bilden nedan pekade en skylt in på stigen från grusvägen.

Fin grillplats ovan.

Här började vandringsleden slingra sig runt och över fornborgarna. Det går att korta av promenaden på flera ställen, se kartorna nedan. Går man hela leden så får man nog i alla fall en promenad på.... tja....hm, det stod att läsa att runt lilla fornborgen var det  700 meter och sedan så ...hm.. runt stora fornborgen..., där hittade jag ingen information. Men säg kanske totalt runt omkring 2,5 km. Det är lite småkuperat och kanske en aning halkigt, framför allt runt stora borgen, så ha bra på fötterna.

På kartan har jag petat in en röd punkt i "här står du" för att tydliggöra. Vi följde leden så vi tog informationstavlorna i nummerordning, men hoppade av någon anledning över nr 9, 10 och 11. Istället kom vi att gå i dalgången mellan stora och lilla borgen förbi tavla nr 12.

Bilden ovan visar hur det såg ut när vi avklarat dom första fem meterna på vår promenad upp på lilla borgen.

Här stod vi och inspekterade lilla borgens raserade murar.

Den lilla sjön man skymtar bortanför den raserade muren är konstgjord. Så sent som på 1930-talet fanns här bara sankmark. Sedan lade man upp en vall vid utloppet och fick denna damm, enligt informationstavlan.

Och så uppe på toppen. I horisonten kunde vi bl.a. skönja konturerna av den höga Brattön.

Bilden ovan tycker jag är en mycket bra bild på min far när han läser en infoskylt. Dock kom trädet i vägen.

Från den röda punkten (tavlans plats) bar det nu iväg upp och runt stora fornborgen.

På väg upp mot första stigskiljet runt stora borgen, tavla nr 15.

Här kom vi fram till ett fältspatsbrott där en del av utrustningen stod kvar. Här bröt man fältspat i slutet på 1950-talet. Fältspat är jordens vanligaste mineral och bryts främst för porslinstillverkning, stod det att läsa på en informationstavla.

Här hade vi efter en kort klättring kommit upp till stora borgens norra mur.

Från stora borgens norra mur är det en kort promenad på skön skogsstig upp till toppen.

Det är en kort avstickare (inga höjdmeter) ut till utsikten. Här kom vi att fika med fin utsikt. Men...., hur fint skulle det inte vara här vid fint väder.

Kvällsmörkret lade sig sakta över bygden så vi fick pinna på rätt bra tillbaka mot bilen. Man går samma väg tillbaka från fornborgarna till parkeringen..

Bildbevis ovan på att vi hittade tillbaka. Båda var vi mycket nöjda med dagen.

Film från detta vandringstips. (Movie from this hiking tips, but I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.