von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Promenad till Fisjön. Norra Sandsjöbacka, Göteborgs kommun

Vandringar kring Göteborg Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Mölndal, Photos, Ronny Sveum, Sandsjöbackaleden, Västsverige, adventure, aktivitet, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, natur Göteborg, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenad Göteborg, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, trail, trekking, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vandringstur, video, västra Götaland, wandern Permalink0
Mitt inne i Sisjöns militärområde/skjutfält ligger Fisjön. Från nordöstra sidan av Oxsjön leder en liten stig fram till sjön. En promenad in till sjön är en fin naturupplevelse med möjlighet till bad när isen inte ligger för tjock. Detta vandringstips visar en fin promenadrunda till Fisjön. Promenaden är ca: 6 - 8 km beroende på vart man väljer att börja. Men det finns fler stigar att välja på inne i militärområdet som leder till Fisjön. Det är bara att testa sig fram. Jag kommer säkert tillbaka med fler tips från detta område

Lättast och närmast blir det om man parkerar vid Oxsjöns parkeringsplats. Från parkeringen leder en bred gångväg till Oxsjön. Den sträckan måste man gå samma väg fram och tillbaka. Men en fin dag kan det vara svårt att få plats på parkeringen. Så blev det för oss förra söndagen när jag skulle fixa bilder för detta vandringstips. Vi fick inte plats, parkeringen var fullknökad. Då åkte vi istället ned till Årekärr och parkerade. Från Årekärr måste man också gå samma väg fram och tillbaka in till militärområdets gräns i söder. Men här är det ingen bred gångväg, istället följer man Sandsjöbackaleden på en liten trevlig skogsstig som i början är kryddad med en liten stigning vid kvarnfallet.

25 oktober 2015

Det låg på runt tio grader i luften och lite blåsigt, med andra ord en ganska så vanlig höstdag i götet. Vår bil var inte den enda på parkeringsplatsen vid Årekärr, även om bilden nedan inte styrker detta påstående. Det bidde nämligen så att jag fick använda en gammal bild för att kunna visa parkeringsplatsen vid Årekärr.

Från parkeringsplatsen här vid Årekärr följde vi Sandsjöbackaleden (orange märkning) norrut mot Oxsjön. Efter lite drygt 1 km kom vi fram till militärområdets gräns och det började drälla av gula varningsskyltar.

Bild ovan: det var tydligt skyltat vart vi var på väg och vilken led vi följde. Stigen kan bitvis vara mycket lerig och blöt då stigen långa stycken går utmed flera mossar.

Den här sträckan har jag gått många gånger, sommar som vinter, dag som natt.  En mulen sommarnatt för ett antal år sedan följde jag stigen i pannlampans sken. Som vanligt med en sökande blick efter kantareller eller annat spännande utanför stigen. Inte alls så seriöst att jag sänkte tempot, det var mer en ovana eller kalla det nyfikenhet. Hur som helst såg jag inte den lilla roten som stack upp mitt på stigen och någon sekund senare låg jag på marken omsluten av ett becksvart mörker. Pannlampan hade lämnat mitt huvud och slagit i marken så hårt att den fallit isär och nu låg batterier och lampdelar utspridda på marken. Det här var en av få gånger som jag givit mig iväg ut i vildmark nattetid utan en reservlampa. Så nu befann jag mig mitt ute i skogen och såg inte ett skvatt. Jag lyckades finna bakstycket på pannlampan, men inget mer i mörkret. I vanliga fall när man är i skog nära inpå stadens ljus är det en fördel om det är mulet eller gott om moln. Molnen reflekterar ljuset och fungerar som en stor lampa. Men här långt ute i skogen långt från bebyggelse gjorde molnen så att inget ljus alls letade sig ned till mig på stigen. Det fanns helt enkelt ingen möjlighet att ta mig vidare. Så jag fick snällt bli kvar där jag var. Jag satte mig på ryggsäcken och lutade ryggen mot en trädstam. Där blev jag sittandes och lyssna till skogens alla märkliga nattljud. Någon timme senare letade sig det första dagsljuset ned på stigen där jag satt och sov.

Rikligt förekommande på denna sträcka är spångar och gula varningsskyltar. Men det kändes som att varningsskyltarna hade blivit betydligt fler och gulare sedan jag gick här senast. Jag fick även en känsla av att skyltarna stod närmare inpå stigen. Ryktet har ju länge gjort gällande att det inte förekommer någon militär verksammhet i området längre, bara på skjutbanan i norr. Men varför då sätta upp så här många tavlor nu. Jag är ju inte dum, på det sättet. Klart att det måste finnas någon anledning. Så jag kontaktade militären för att få svar. Läs svaret nedan.

Hej

Sisjöns skjutfält är aktivt som skjutfält. Skyltningen är uppdaterad och förstärkt pga att allmänheten ”missat” att det finns skyltar och vandrat in på fältet, då det pågår farlig verksamhet.

Oavsett var på fältet man är och det är avlyst/stängt pga av farlig verksamhet, är det inte tillåtet att  röra sig innanför skyltningen.

Då det inte är avspärrat/stängt för farlig verksamhet, är det  med försiktighet och eftertanke tillåtet att röra sig inne på skjutfälte,t oavsett var man befinner sig inom skyltat område.

Mvh

P4 Skaraborgs Regemente

Jag har också ställt en fråga hur man spärrar av, sätter man upp anslag där stigarna går in i området?

Nedan en karta som visar Sisjöns skjutfält (rödstreckat). Kryssen är där stigen går in till Fisjön och där man lämnar skjutfältet om man följer mitt vandringstips.

Nu hade vi tagit oss upp till Oxjön. Vi valde att gå på västra sidan av vattnet. Här är det större gångstig som gäller. Det är fint runt Oxsjön och det går även bra att gå på östra sidan av sjön. Det är lite mer backigt och man går kortare bit utmed vattnet.

Bild ovan: här försökte jag få till en bra bild på kraftgatan. Tyvärr skämmer mossen vyn något.

I norra änden av Oxsjön vid vindskyddet svänger man höger och går gångstigen mellan sjön och mossen. Efter några meter utmed östra sidan av Oxsjön svängde vi vänster in på stigen till Fisjön. Här sitter varningsskyltar. Vi betraktade dom med viss skepsis och klampade sedan vidare in på militärt skjutfält. Men vi kom aldrig att behöva ducka, det var ingen militär övning denna dag kunde jag konstantera senare hemma vid datorn. Längst ned i detta inlägg kan du se när skjutfältet är avstängt.

Bilder ovan: dom här skyltarna är alltså inte uppsatta som dekoration i skogen, utan dom är i högsta grad gällande.
Nedan en karta hur vi hade gått fram till varningsskyltarna där stigen in till Fisjön börjar. På kartan ser ni också parkeringsplatsen öster om Oxsjön.

Stigen in till Fisjön är trevlig, men den kan bitvis vara ganska så blöt, framför allt när man går utmed mossar och myr. Det är inga problem att finna fram, det är bara att följa den tydliga stigen, det finns egenligen inga andra klara stigval. Nedan några bilder som visar i stora drag hur terrängen ser ut.

När man kommer fram till Fisjön ligger en fin udde direkt till vänster, det är bara att följa stigen några meter. Se bilder nedan.

Hade vi varit här några månader tidigare kunde man tagit sig ett dopp här. Fisjön ligger 83 meter över havet, Oxsjön 65 meter. Då vet ni ungefär vilken utmaning som väntar er och om ni behöver träna extra för detta innan.

Det blåste lite för mycket för att det skulle vara gott att sitta ute på udden. Men vi fann ett fint ställe precis bredvid.

Promenaden längst med sjön och mossen söder ut är den knixigaste biten på vandringen, framförallt längst med mossen. Ja just det, längst med sjön är det fint att gå, men det är lite lurigare vid mossen. Så ifall du inte går här under en torrperiod mitt i sommaren eller när marken är djupfryst på vintern så rekommenderar jag att ha bra på fötterna, gärna gummistövlar för då slipper du klättra för att komma fram torrskodd. Om du nu inte tycker att det låter som en rolig utmaning. Dock skall jag inte överdriva svårigheterna, det är bara lite bökigare än vanligt. På kartan nedan har jag rödmarkerat denna sträcka.

Längst med sjön är stigen trevlig att gå.

Bild ovan och nedan: Det jobbigare partiet om man inte har gummistövlar är här när mossen letat sig helt fram till berget. Men är man utrustad med rätt sorts humor kan man nog finna det lustiga även i detta.

Strax efter detta klev vi ut ur militärområdet och följde Sandsjöbackaleden tillbaka till bilen. Det här är en mycket fin skogstur på ca: 6 - 8 km beroende på vilken parkering man väljer att utgå från. Med i planeringen får man ha att stora delar av vandringen kräver lite längre tid på grund av terrängen, jämfört med dom mycket lättgådda gångstigarna runt Oxsjön och Sisjön.

Åker du buss hit är närmaste busshållplats Lyckhem läge A. Restid ca: 20 minuter från Frölunda Torg med byte till Rosa Express. Från Marklandsgatan ca: 30 minuter. Och sedan ca: 10 minuters promenad in till parkering Oxsjön. Se karta nedan.

Film från detta vandringstips, fast filmat november 2012. Denna film gjordes innan jag planerade att lägga ut filmerna på youtube. På den tiden var det endast HD filmer med kapitelpunkter för kartor och filmtips som lätt kunde tryckas förbi. Därför ligger kartorna först i filmklippet. Men håll ut kära tittare, kartorna ligger bara i bild jättelänge.

Länk för att kolla när Sisjöns skjutfält är avspärrat. Scrolla ned till Sisjöns skjutfält: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/viktiga-meddelanden/skjutfalt-och-avlysningar/

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, men Oxsjön går fint att rulla runt och även norrut upp till Sisjön, som går fint att rulla runt ett par varv.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.