von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Fin utsikt över Göta Älvdalen från Mareberget, Kungälvs kommun.

Vandringar kring Göteborg Bilder, Ekskog, Göta älv, Kungälv, Kungälvs kommun, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, culture, fornborg, fornminnen, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, tourism, trail, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vildmark, västra Götaland Permalink2
Nice walk up to the top of Mareberg (nature reserve), where you get a wonderful view of the Göta river valley. Follow blue marking (and the road back to walk a circular loop at maybe 1.5 kilometers).

Det är några år sedan jag och far var uppe på Mareberg (vid Marieberg). Hm...., ja herrejösses, drygt åtta år har sprungit iväg sedan dess. Men nu hade jag vägarna förbi, om man nu kan ha det. Man råkar nämligen inte bara köra förbi Mareberget av en händelse. Eller också är det kanske just det man gör. Så var det för mig och far när vi körde väg 629 söderut från Häljeröd och plötsligt fick syn på parkeringsplatsen. Tror förresten inte att det är väg 629 hela sträckan, för på ett ställe står en skylt "Här upphör allmän väg".

20 juni 2021
Men nu visste jag var bergsknölen låg, så efter att ha gått en vandring i Lilla Edet valde jag att köra på västra sidan av Göta älv tillbaka mot Göteborg och en stund senare tog jag bilden nedan.

Ingen förändring har skett, enligt kartan (nedan). Men jag såg blåmarkerade stolpar som inte fanns när jag och far gick här. Så något nytt var gjort. Som kartan visar finns en fornborg på berget.

Bild ovan: Bord med bänkar strax intill parkeringsplatsen.

Jag började med att följa stigen ned till Göta älv. Där fann jag en grillplats, bild nedan.

Ute på en stenig pir fick jag lite sikt över älven i båda riktningar, nord och syd.

Sedan valde jag att följa dom blåmarkerade stolparna, som jag gissade skulle leda mig upp till toppen. Och tänk så rätt jag fick.😁
Det fanns ingen märkt led upp till toppen när jag och far var här i april 2013.  Vi följde en snävare och lite brantare stig upp.

Det är en mycket lätt stigning, det är knappt att det går uppåt. Men upp till toppen kom jag.

Toppen är belägen cirka 60 meter över havet. Här har man en härlig utsikt över Göta älvdalen. Bild ovan: norrut. Bild nedan: söderut.

Jag såg att markeringsstolparna fortsatte vidare över berget norrut. Va spännande. Åskan mullrade i fjärran och himlen hade börjat mörkna, men detta måste undersökas. Även min hjärna borde undersökas.

Bild nedan: Nybygd trappa på bergets nordsida.

Jag följde stolparna nedför berget längs en bitvis mycket svagt upprtrampad stig = leden har inte lång tid på nacken. Det var en härligt grön upplevelse, där träden blev större ju längre ned jag kom. Den här stigen är lite brantare än den jag gick upp.

Bild ovan: Här kan man ta sig över torrskodd när det är blött.

Blå markering ledde ut till en liten parkeringsficka vid bilvägen norr om Mareberg, se röd punkt på kartan nedan. På kartan har jag också ritat in ungefär hur den blåa leden går från den stora parkeringsplatsen på södra sidan av berget och upp till toppen och vidare ned till den norra parkeringsfickan, bild nedan.

Jag blev glatt överraskad över dagens blåa fynd. Nu får man som besökare uppleva en större del av det fina naturreservatet. Vill man inte gå samma väg tillbaka kan man följa bilvägen förbi hästgården och på så sätt få till en rundslinga på kanske 1,5 kilometer, ungefär.

Jag befann mig en bit upp på bergets nordsida när åskvädret nådde min possition. Jag hade inte tagit på mig ryggsäcken = inga regnkläder. Herredumildejösses va blöt jag blev. Jag var lika våt som om jag trillat i älven.

Kartan ovan visar parkeringsplatsen.

Jag filmade inget denna gång. Men med den nya (förlängda) leden kan det bli aktuellt med ett återbesök snart.

Filmen nedan är från när jag och far var uppe på toppen 2013 + Aleklätten.

Läs mer om Mareberg här

Du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.