von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Härmanö naturreservat, Orust kommun.

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Friluftsliv, Nature reserve, Orust, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, blommor, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink1
Den spretiga gamla eken på Härmanö får många besökare varje år.

I detta vandringstips går vi ca: tja säg det. Kanske 8 km, på ett ungefär. Men det finns många vandringsleder och stigar så man kan lätt gå kortare eller mycket länge.

(There are lots of hiking trail on island Härmanö. I think we walked about 8 km in this hiking tip. but it is possible to go much longer on marked hiking trails).

Härmanö är ett av dom större naturreservaten i Bohuslän. Naturreservatet blev billdat redan 1967 och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen. På Härmanö får man uppleva många olika naturtyper, som vindpinade klippor och kala berg, ljunghedar, blomstrande ängar och hagar med inslag av kossor eller annat som hör bondgården till, men även en hel del lövskog. Det finns ett flertal vandringsleder att välja på och som "färskingar" på ön fick man ju chansa lite i vårt val. I efterhand kan jag konstantera att det finns många fler leder som jag skulle vilja prova på.

Karta ovan: här ligger Härmanö. Strax före Ellös är det skyltat mot Gullholmen.

1 maj 2016
Färjan gick från Tuvesvik klockan 11:20. Vi han med att ta en sväng upp på berget innan det var dax att ta plats på färjan för en 5 minuters färd på böljan den blå. Det fanns inte så många avgångar att välja på. Turen före gick klockan 8:00 och då måste jag ju ha gått upp, hm... tidigt. OBS: färjan går lite oftare under sommaren.

Bild ovan: Sjökaptenen styr färjan mot Gullholmens brygga.

Från bryggan spatserade vi upp genom det gamla fiskesamhället med alla charmiga gamla hus. Jag var bara så nära att knäppa ett kort som jag kunde visat er. Tidigt 1900-tal bodde det runt 800 personer i samhället Gullholmen. 2010 var den siffran nere i ca: 100 och merparten av dom bor på Härmanö.
Snart lämnade vi husen bakom oss och inom kort befann vi oss på Mor Johannas Äng. Här hittade vi en informationstavla med karta, se bild nedan.

Kartan ovan: Röd punkt visar Mor Johannas Äng. Jag har även markerat med rött vår promenadväg ned till den gamla eken, som fick utgöra dagens mål på vandringen. Det var inte riktigt så här jag hade tänkt att vi skulle gå, men klockan gick lite för fort.  Från Eken följde vi sedan stora vägen upp till samhället och färjan igen.

Bild ovan: Utsikt från berget strax ovanför Mor Johannas äng.

Bild ovan: Nu följde vi leden ned till Grundsund, dit var det enligt skylt 1 km.

Efter ett par hundra meter kom vi till ett stigskilje. Där kunde man välja att gå mot Alkebogen. Då rundar man så att säga sjön, med bred marginal. Jag har markerat med blått på kartan ovan. Den stigen valde jag att gå med vandringsgänget en och en halv månad senare. Men den leden var svår att följa och vi kom fel och vi fick forsera taggtråd och blöta strandängar. Men nu gick jag och far snabbaste stigen över till Grundsund.

Bild ovan: Så här var lederna på Härmanö märkta och jag tyckte överlag att där vi gick var det bra uppmärkt.

Bild nedan: På väg ned mot Vadet och kossor.
Bild ovan: Bro så vi slapp att vada över vid vadet.

Det var mycket söligt efter Vadet och över ängarna. Från grinden på bilden ovan leder traktorvägen ut till Höpallen (se kartan). Det fanns gott om Gullvivor längst promenaden. En av dem ser ni på bilden nedan.
Från Grundsund gick nu vandringen vidare upp mot Myren via Övermyren, Kalvhagen och Långekilen, var det tänkt.

Bild ovan: Nu hade vi tagit oss ned till Övermyren. På sträckan Höpallen - Övermyren går det fint att rulla med sig en barnvagn.

Bild ovan: Paintball?

Glädjande nog blev det på en liten stig vi tog oss över berget till Kalvhagen. Det var lite blött och geggigt på sina ställen, men här trivdes jag bättre än på den större gångvägen.

När vi kom fram till Kalvhagen fick jag en känsla av att vi inte låg tillräckligt bra till tidsmässigt för att gå till Myren via Långekilen som jag först tänkt, blåmarkerat på kartan nedan. Färjan tillbaka gick 17:30 och det fanns liksom ingen annan att välja på för färjan efter gick först 21:00. Så istället för att gå via Långekilen gick vi som jag markerat med rött på kartan ned till Grindebacken vid stora vägen. Men vandringsgänget fick uppleva Långekilen och det blev dom inte ledsna för. Vandringsleden om Långekilen var nämligen riktigt fin. Men man bör inte gå den med högklackat.

Genom en bladlös ekskog tog vi oss ned mot stora vägen i öster. Det blev som sagt inte riktigt som jag tänkt mig för nu fick vi följa den stora vägen lite längre än jag hoppats på
Efter en stund stod vi vid en skylt som pekade mot eken. Enligt skylten var det ungefär 300 meter in till eken från vägen. Tror jag svamlar något om 500 eller 600 meter i filmen. Men nu såg jag skylten igen när jag gick här med vandringsgänget och det stod klart och tydligt 300 meter. Vandringsgänget hade dock redan fått se så mycket fint att eken fick vara.

In till eken var det färggrant markerat, eller rättare sagt utsmyckat. Det var nästan lite trolskt den första biten genom sumpträsket. Här fanns ingen fisk men man kunde få napp.

Och så kom vi fram till det gamla trädet som stått här i 500 år, påstås det. Eken har en egen brevlåda med gästbok. Titta på bilden ovan hur märkligt grenarna har växt ihop en bit ut.

Bild ovan: Det var en gnällig gammel Ek.

Nu följde vi grusvägen tillbaka norrut mot Gulllholmen och färjan. En promenad på ca: 45 minuter i lugnt tempo.

Bild ovan: Fin vy tillbaka söder ut. Den här grusvägen bjöd på många fina vyer.

Då hade vi anlänt till bryggan i väntan på färjan. Vi valde att ta färjan tillbaka härfrån Piren istället för Gullholmens brygga. Hit kommer båten 17:30 vilket är 10 minuter tidigare än till Gullholmens bryggan och vi slapp således att gå ca: 400 meter genom byn. Men hur långt hade vi gått totalt idag, tja säg det. Kanske runt 8 km +.

Det var stilla och fridfullt på bryggan i väntan på färjan. Vi var så nöjda med dagen.

Vi lämnade Gullholmen och Härmanö bakom oss och jag avslutar detta vandringstips med en tumme upp.

Film från detta Vandringstips.  (Movie from this hiking tips, but I speak Swedish).

Kolla in här när jag gick här med vandringsgänget i juni 2016. Vi gick via Långekilen ned till Härmanö Huvud = längre och finare.

Sök färjeturer Tuvesvik - Gullholmen här  i reseplaneraren: http://www.vasttrafik.se/

Mer information från Gullholmen, t.ex. Blomstervandringar: http://www.gullholmen.info/

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, inte som vi gick och inte på dom flesta av lederna. Men det går naturligtvis fint att följa grusvägen ned till Myren och kanske göra en avstickare in till Övermyren. Läs vandringstipset.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.