von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Är ni resesugna och nyfikna på mellersta Sverige? Läs Karinas reseskildring

4. Friluftsentusiaster bjuder på tips, idéer och information + presentation av vandringsbloggar/sidor & kanaler Bad, Bilder, Göta älv, Nationalpark, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Schweden, Sevärdhet, Sweden, Utsiktstorn, adventure, aktivitet, attraction, bed and breakfast, culture, dagsvandring, dagsvandringar, forsar, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, grotta, hiking, hostels, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vattenfall, vildmark, wandern, waterfall Permalink2
Karina är en bekanskap jag har berikats med tack vare bloggen. Karina bor på landet utanför Unna som är en liten stad i Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Karina har förälskat sig i den Svenska naturen. I februari i år besökte hon Göteborg tillsammans med ett gäng tjejkompisar. I samband med detta frågade Karina mig om jag kunde ta med henne på en fin promenad i närheten av Göteborg. Vi stack till Särö Västerskog, för vad är väl finare än en mix av hav, klippor och skog. Karinas kamera tog bilden ovan uppifrån utsikten. Resten av tjejgänget valde av någon märklig anledning att shoppa i Göteborg istället.

Karina började lära sig svenska för ca: 8 år sedan och berättade att hon gärna läser böcker på svenska. Karina berättade också att hon till sommaren 2019 skulle ut på en 3 veckors lång rundresa i Sverige och hon visade mig mängder med utskrivet material om platser hon skulle besöka. Karina är mycket noga med att vara duktigt påläst, det sparar mycket tid under resan, menar hon. Framför allt när schemat var så fullspäckat med aktiviteter som i den här rundresan. Karina har skrivit den här reseskildringen för att inspirera andra och har lagt ned mycket tid på att få in länkar och nyttig information i texten. Ordet är ditt Karina!

Mitt namn är Karina Kramps och jag vill gärna dela våra upplevelser med människor som också gärna är ute i naturen och ge inspiration. I somras blev det en annorlunda semester i Sverige. Min man och jag gjorde en tre veckors rundresa med bil genom Sverige upp till Lappland plus en lugn vecka i en stuga vid sjön i Värmland. Det känns avkopplande och rogivande att vandra i skogen eller över klippor vid havet. Jag upplever lycka och glädje i Sveriges naturreservat och då passar det bra med Ronnys blogg och alla hans fina vandringstips. Tack Ronny att du lägger ut min reseskildring samt bilder.

På kartan ser ni vår resrutt som vi åkte motsols.

Dag 1

Den 5 juli 2019 tog vi färjan från Travemünde till Malmö och kom fram den 6 juli. Det första målet var Djäknasundet nära Granvik norr om Karlsborg vid sjön Vättern. Det glittrande gröna klara vattnet liknar skärgården och det finns fina vandringsleder nära vattnet i dels lite kuperad terräng. Här finns parkeringsplatser: 58.63107, 14.56301 och en karta över området:

Vi vandrade inte hela rundan men kunde njuta av fina vyer och badplatsen med fin sandstrand.

Djäknasundet med turkosa vattnet

Vi körde en bit tillbaka eftersom vi hade bokat ett fint rum på STF Karlsborg B&B och vid detta tillfälle besökte vi Karlsborgs imponerande fästning samt den fina vita fyren vid Vanäs udde: 58.53823, 14.53979.

Karlsborgs fästning

Fyren

Dag 2

Från Karlsborg var det inte långt till Tivedens nationalpark som är så dramatisk och vacker. Här kan ni parkera: 58.71570, 14.59273. Vi vandrade precis samma runda som Ronny tog och det blev en härlig upplevelse med fina vyer, stränder och grottor. Se Ronnys vandringstips med all information.

Tiveden, jag i stenkällan

I trappan

Tallar och utsikt på sjön

Det tog 2 timmar att ta sig till Östra Löa där vi övernattade på Gröna Ånäs B&B som jag varmt kan rekommendera. Det var mycket personligt och hyresvärdarna var väldigt trevliga.

Dag 3 till 5

Egentligen hade jag planerat att besöka Falu gruva på vägen norrut men på Siljansnäs hemsida hittade jag informationer om ett föredrag som handlade om de fem stora rovdjuren. Det lät spännande och intressant och så åkte vi till Siljansnäs härliga naturum och det visade sig att jag var den enda som deltog i föredraget så att det blev en personlig berättelse om rovdjuren och ett trevligt samtal. Naturum Dalarna: 60.78798, 14.85472 Buffils Anna Väg 36, 793 60 Leksand.

Naturum Siljansnäs

Därifrån fortsatte vi till Kullsbjörken B&B i Tällberg söder om Rättvik. Här stannade vi i tre nätter. Vi hyrde en liten stuga med wc, kök och en fantastisk frukost med självgjorda sylter och bröd. Hyresvärdarna var så snälla och det blev trevliga och personliga samtal med både hyresvärden och svenska gäster och det var inte jag som tog initiativet men var riktigt glad över de trevliga samtalen. Det kändes trevligt att prata så mycket svenska.

Nu hade vi tid att utforska området runt Siljan. Nästa morgon åkte vi till Nusnäs där Dalahästar tillverkas. Därefter åkte vi mot Orsa för att besöka Helvetesfallet och Storstupet. Det är bra skyltat från vägen 296. En grusväg leder till fallen. Först ser man en liten skylt på höger sida till Storstupet: 61.22601, 14.78904 och cirka 6 km vidare kommer man fram till parkeringsplatsen vid Helvetesfallet: 61.26760, 14.74727 Navigeringen ville leda oss fel därför borde man åka efter skyltarna. En kuperad vandringsled leder ned till fallet. Det var spännande med hängbron över forsen vid Helevetesfallet och det var verkligen en slump att inlandsbanan kom förbi vid Storstupet och stannade uppe på bron i några minuter. På bilden ser man också den gamla flottningsrännan. Här finns information och fina bilder.

Inlandsbanan vid Storstupet

Flottningsrännan

Nästa dag gjorde vi en guidad tur genom Dalhallas konsertarena som är ett gammalt stenbrott: 60.94896, 15.10815. Synd att det inte ägde rum en passande konsert under de tre dagarna vi var där. Kanske vid nästa tillfälle.

Dalhallas konsertarena

Vi fortsatte till naturreservatet Styggforsen där vi vandrade en rundslinga och man kunde se tydliga spår av meteoritnedslaget för 377 miljoner sedan och gå längs en ravin med ett svagt rinnande men fint vattenfall. Geologin runt Siljanringen är mycket intressant. Styggforsen ligger norr om Rättvik och är skyltat från Boda. Här finns parkeringsplatser: 61.00711, 15.19115 och intressant information samt folder.

Styggforsen med ravinen

Efter vandringen passade jag på att simma en runda i Siljan. Vädret var hittills fint med temperaturer omkring 18 till 25 grader, inget regn förutom på natten och det fanns bara enstaka myggor. Nästan varje dag tog jag något tillfälle att simma och vattnet kändes inte för kallt med teperaturer omkring 20 grader. Vi tog en promenad över den 650m långa långbryggan i Rättvik: 60.88496, 15.11466 som ledde till guldägget där man kan bada bastu och simma i sjön.

Om man vill stanna längre än tre dagar så finns det mycket att upptäcka i området. För barn lämpar sig sommarrodel i Rättvik eller Tomteland i Gesunda. Våra barn är vuxna och följer inte längre med till Sverige.

Långbryggan

Dag 6
Vi lämnade Siljan och fortsatte vår resa norr och österut mot Voxna. Sedan blev det helt ensamt. Vi åkte drygt en mil över en grusväg och det syntes varken stugor eller människor. När vi parkerade vid en skylt: Frostkilen 400 meter, kändes det hur kusligt som helst. Jag tog inte ens med mig min mat till den fina sandstranden vid ån Voxnan eftersom jag var rädd att björnar skulle lukta min matsäck. Vi gjorde ljud, pratade och hoppades att vi inte skulle möta någon björn. Jag slappnade av när vi kom fram och det visade sig vara människor på stranden😀. Två män på mc som tältade där och en familj som gjorde en kanottur och tog en paus på stranden. Senare kom ännu mer paddlare förbi. En härlig plats. Naturligtvis klädde jag om mig och simmade i ån men var samtidigt försiktigt på grund av strömmen. Även här bara enstaka myggor. Vattnet hade uppskattningsvis 20 grader. Parkeringsplats: 61.43712, 15.46461. Det är lite trixigt att hitta eller rättare sagt navigeringen leder kanske till andra sidan ån och så kommer man inte till stranden. Mellan Finnstuga och Voxna svänger man till vänster in på 296 och åker drygt 2 km, man lämnar 296 och svänger till vänster till Voxnabruk. Man åker Nybrovägen och ser några skyltar där man svänger till höger över en smal bro. Sedan fortsätter man grusvägen.

Frostkilen badplats

Vi fortsatte lite norrut över samma grusväg och kom fram vid Hylströmmens naturreservat. I skogen fanns det några myggor så att vi åvstod från en picknick. Vid hängbron och nära forsen var det däremot färre myggor. Parkering: 61.50745, 15.29769 och information samt broschyr ”Hitta ut”: Hylströmmen - sida 40 till 41

Hylströmmen med hängbron

Därifrån åkte vi till Los. Här gjorde vi en guidad gruvtur genom Koboltgruvan: 61.74225, 15.15654, Pokerbacken 17, Loos. Vi var de enda deltagarna så att det blev en personlig och spännande tur med berättelser om gruvan och dess historia. Därefter checkade vi in på Halsingegard Lundbergs B&B i Los där vi hade bokat ett mysigt rum med bra frukost och vi trivdes. Det blev ett samtal med hyresvärden om problem med björnar i byn. Jag såg som tur var inte någon björn men gjorde för första gången bekantskap med knott och fick syn på en räv som tittade rakt mot mig så att jag kunde ta ett foto.

Koboltgruvan

Dag 7

Nästa dag körde vi österut mot Ljusdal, svängde norrut till Mellanljusnan där det kom några regndroppar som genast försvann igen så att jag inte behövde paraplyet. Det var trevligt att titta på den stora forsen. Här finns möjligheter att vandra 5 mil längs naturreservatet Mellanljusnan. Men jag hade bestämt mig att vandra runt Gröntjärn så att det bara blev en liten bit längs Mellanljusnan. Här finns en parkeringsplats: 61.87744, 15.74393 och information samt folder.

Mellanljusnan

Därifrån åkte vi till naturreservatet Gröntjärn på drygt 15 kilometer grusväg men det lönade sig. Det finns en fin vandringsled runt sjön och jag hade naturligtvis badkläder med mig. Vattnet hade omkring 20 grader och det kändes befriande att simma i det gröna vattnet. Det finns en rastplats vid sjön och dessutom möjlighet att vandra en längre led. Parkeringsplats: 61.97348, 16.18803, folder och information.

Gröntjärn

Sedan gällde det att åka till Höga kusten, som jag genast blev förtjust i. Från Gröntjärnen tog vi vägen 305 över Hassela och Lucksta och sedan över E4:an mot Härnösand. Det var 156 km och tog 2,5 timmar.
Vi hade bokat ett dubbelrum på Villa Fridhem B&B i Härnösand utanför stan i ett lugnt område. Jag visste att det skulle äga rum ett bröllop i huvudbyggnaden och att det kan höras ljud från kalaset i gästhuset bredvid. När vi kom fram var dörren stängd och jag ringde till hyresvärden. Hon förklarade att hon skulle ha ett annat erbjudande istället för rummet som vi hade bokat. Jag tänkte direkt på den fina utsikten mot havet och undrade om det nya stället var lika fint. Hennes man kom och visade oss en stuga 300 meter från B&B. Han låste upp ytterdörren och jag fick gåshud av glädje. Jag behöver ingen lyx men denna stuga var så otroligt fin. Senare fick jag reda på att det var en gammal fiskestuga på en annan plats. Den skulle rivas men flyttades till den nya platsen på Härnösand och renoverades modernt men ändå med charm från den gamla fiskestugan. Otroligt vackert. Vi var de första gästerna och stugan var inte klar än på vissa ställen men det har jag verkligen inte sett. Vi har alltså fått en stor och modern utrustad stuga med diskmaskin, bekväma sängar och en underbar utsikt från den stora altanen. Både på morgarna och kvällarna kom rådjur och letade efter mat framför altanen.

Dag 8 till 9

Därifrån blev det en utflykt till naturreservatet Smitingen-Härnöklubb i sydvästra delen av Härnösand. Vad ska jag säga. Hur kan jag beskriva denna underbara upplevelse. Vi hade bestämt oss att vandra den 5 kilometers långa slingan i östra delen av reservatet och vägen beskrevs som krävande. Och det kan jag bekräfta, pust. Det gick upp och ned över stenblock, rötter, klippor och genom smala klyftor. Det är ju precis det jag gillar. Det var en så spännande väg att jag inte fick nog av den. Härliga utsiker på toppen, spännande grottor s.k. lökgrottor som formades av havet, klyftor, lavar och härliga klippor.

Efter någon timme vandring visade en skylt 200m till den första grottan och det tog uppskattningsvis drygt en halv timme att ta sig ned och upp igen på grund av den krävande stigen bland klippor och ytterligare fanns en avstickare till andra lökgrottan som var lika spännande. Sedan blev det härliga utsikter igen och vägen fortsatte genom skogen längs en förtrollad sjö. Start och slut var vid en härlig sandstrand där vi gjorde en picknick efter den ansträngande vandringen. Det var i alla fall en speciell och magisk vandring på Härnösand. På andra sidan av stranden finns det fler vandingsleder. Här finns en stor parkeringsplats: 62.60032, 18.02822. Det finns servering, wc och ett flertal grillplatser. Fakta och folder samt vandringsleder.

Smitingen-Härnöklubb stranden

Lökgrottan

Ned till grottan

Utsikt

Efter två nätter måste vi lämna den fina stugan och hyresvärden kramade oss hjärtligt. Jag tyckte om det trevliga och öppna samtalet och kramen när det blev dags att fortsätta vår resa. När det gäller myggor så såg jag knappt en mygg på Härnösand och inga knott. Bara enstaka myggor i skogen av naturreservatet. Tills dess hade jag i genomsnitt en myggbett per dag. Då kunde jag inte klaga med tanke på att myggor älskar mig.
Vi körde till Västanåfallet som ligger cirka 35 kilometer nordväst om Härnösand. Där besökte vi ett fint naturum och gick slingan upp längs det sammanlagt 90 meter höga vattenfallet som var imponerande och ned på andra sidan där man kunde se den gamla flottningsrännan och kvarnen. Parkering: 62.73571, 17.41796, folder och information

Västanåfallet

Därifrån forsatte vi mot Murberget i Härnösand där det finns Norrlands museeum och friluftsmuseet båda med fri entré. Det var verkligen intressant att ströva genom museet och de gamla byggnaderna. En stor parkeringsplats finns här: 62.64545, 17.92502, information

Murberget friluftsmuseet

Vi fortsatte cirka 60 kilometer norrut längs Höga kusten och kom fram till röda stugan som vi hade hyrt i fyra dagar. En liten fin stuga utan diskmaskin men med allt som behövs och framförallt nära till allt.

Dag 10 till 13

Bara ett stenkast till naturum Höga kusten som verkligen var sevärd. Där har jag fått alla informationer om världsarvet Höga kusten och hur landhöjnigen gick till. Uppe på Skuleberget ser man stränder från istidens slut. De ligger 286 meter högre än havsnivån. Under istiden var isen 3 km tjock. När isen smälte lättade trycket och landet började höja sig. Med dessa informationer var det ännu mer spännande att vandra den 9 kilometers långa runda i Skuleskogens nationalpark. Oj, det var också krävande men en upplevelse utöver det vanliga. Jag minns alla detaljer, klapperstensfält uppe på berget, de fina utsikterna från toppen där det blåste ordentligt, och i synnerhet den spännande och imponerande 200 meter långa Slåttdalsskrevan där jag fastnade med blicken, den stilla sjön när vi fortsatte, klippor och till slut skog och stränder. Från entrén syd började vi vandra på den oranga leden, svängde höger in på den blåa leden, klättrade genom Slåttdalsskrevan och vid Tärnättvattnen där det finns dass och en stuga, tog vi den blåa leden söderut. Denna slinga rekommanderades i naturum.

Parkeringen entré syd: 63.08567, 18.48154, information och folder samt vandringsleder

Skuleskogen klapperstenfält

Skuleskogen utsikt

Skuleskogen Slåttedalsskrevan

Nästa dag körde vi till Nordingrå och besökte friluftsmuseet Mannaminne som var sevärt: 62.91067, 18.30325, Storsand: 62.98906, 18.52726 där det blåste så häftigt att vi lämnade platsen igen och Bönhamn där vi fikade vid den lilla hamnen.

Friluftsmuseet Mannaminne

Dagen därpå tog vi färjan till Ulvön. I mina planeringar var det egentligen ön Trysunda där vi ville vandra. Å ena sidan var det parkeringen som gjorde det svårt och krångligt för turister att betala avgiften via en app och å andra sidan låg hamnen i Docksta, därifrån båten åkte till Ulvön, mycket närmare och var avgiftsfri. Det har jag inte ångrat och det var bra att jag reserverade via telefon för den var fullbokad. Båtturen genom skärgården var härlig och ön var så fin. Det blev en lång promenad längs hamnen och god mat på en restaurang vid hamnen. Länk till Höga Kusten - Båtarna.

Ulvön

På höga kusten fanns det alltid flera vandringsleder att välja på. Ett spännande och fint område som jag väldigt gärna vill besöka en gång till. Liften upp till Skuleberget var stängd tillfälligt men det finns både vandringsleder och möjligthet att klättra uppför berget.

Hm, myggor har jag knappt sett på Höga kusten. Några enstaka myggor i Skuleskogens skog men inga knott alls. Sammanlagt hade vi 6 dagar på Höga kusten utan regn med temperaturer från 15 till 20 grader som kändes lagom för vandringsturer.

Då var fyra nätter över, vi lämnade Höga kusten och körde norrut mot Vindeln. Det blev en färd på 190 km på 2,5 timmar med en paus vid Slöjdarnas hus där det finns en stor sortering av hemslöjd och konsthandverk: 63.92255, 19.85783, Vännänget, Vännäsby, 91192 Vännäs. Vi vandrade i Vindelforarnas fina naturreservat med hängbro, besökte Vindelälvens naturum och en gammal kvarn på samma plats. Här finns parkeringsplatser: 64.20869, 19.70640 och en folder med vandringsleder

På hotell Vindelgallerian hade vi bokat ett fint rum och vi fick en ordentlig frukost.

Dag 14

En timme bilfärd norr im Vindeln ligger Mårdelforsens naturreservat. Vid parkeringsplatsen bestämde jag mig att lämna min mygghatt och myggspray i bilen för att det inte tycktes vara myggor där. Men jag hade fel. Nu kan jag inte påsta att det var en myggplåga men det räcker om det finns några myggor omkring mig. Mårdelforsens naturreservat är väldigt spännande med både häftiga forsar och lugnt vatten samt gättegrytor. Många fina hängbroar och träbroar leder över vattnet. Vi vandrade en 4 till 5 kilometers långa slinga och jag fastnade med blicken hela tiden. Det var så otroligt fint. Det är ett populärt område men på grund av många stigar och broar hade människor spridit sig.

Svenska folk som känner till området grillade och tog med sig stora simringar. Det fanns nämligen forsande vatten som rann i en sorts stor bassäng med lugnare vatten och det var avgränsad mot den farliga strömmen. Barnen hade det kul och jag hade gärna lånat en simring😀. Men det lät jag bli. Jag letade istället efter en bra plats med färre myggor och lugnt vatten och hittade ett bra ställe. Jag hade alltid packat en ryggsäck med picknick, handduk och badkläder. Och så blev det också en fin bad i en av Mårdselforsarnas lugna delar. Oh vad fint det var. Jag klädde om mig och gick försigtigt in i vattnet. Det var härligt att bada i ett så fint område. Jag njöt av den fina utsikten, kände det lätt strömmande vatten, kände mig lycklig och ville helst inte lämna vatten. Och det gick inte heller 😄 eftersom det var halt och slirigt så att jag behövde en hjälpande hand för att kunna ta mig ur vattnet. Resultatet av dagen var mycket glädje och 10 myggbett fördelat på händerna, armar och ben. Mårdselforsens parkeringsplats: 64.68251, 19.23938 och fakta samt folder med vandringsleder. Nedan 3 bilder vid Mårdselforsen.

På eftermiddagen fortsatte vi mot Vilhelmina. Vi körde en liten omväg för att slippa en grusväg som jag hade sett på google maps vid mina planeringar. Men omvägen visade sig vara ett dåligt val på grund av byggarbete med en 24 kilometers lång grusväg. Så kan det bli men vi kom fram i Vilhelmina i god tid. Färden tog 2,5 timmar och det var 175 km. Vi åkte över Rusksele och Lycksele och tog vägen 363 mot Vilhelmina där vi övernattade.

Dag 15

Efter frukosten startade vi vildmarksvägen uppe i Västerbottens län nära den norska gränsen. Vi åkte motsols. I mina planeringar hade jag sparad många platser med GPS koordinator. Det blev inga längre vandringar utan korta stigar längs med vildmarksvägen även om det naturligtvis var möjligt att vandra hur mycket som helst om man har möjlighet att stanna i flera dagar. Vi tog en liten vandring vid Dimforsen: 64.94028, 15.75466, Litsjöforsen: 64.92344, 15.64651 och den stora, fina Trappstegforsen: 64.95579, 15.46578 och stannade på Stekenjokk 876 m.ö.h. där det var väldigt blåsigt. Där parkerade många husbilar. Naturen var helt annorlunda där. Det blev en riktig fjällkänsla.

Litsjöforsen

Trappstegforsen

Stekenjokk

När vi fortsatte med bilen började det åska och ösa ner och två cyklister som kom emot blev genomvåta. Det var ett kort och häftigt regnskur och några kilometer efter Stekenjokk hade det slutat regna. Vi parkerade bilen vid en härlig plats längs Jetnemsälven nära Hamptjärn och här fanns det gott om mygg så att jag valde ta med mig min mygghatt. Det fanns inga stigar och marken var blöt och brant och dessutom höll myggorna på att förfölja mig så att

Jag valde åka 200m vidare och gav mig av att stiga ner genom fjällandskapet. Här fanns det färre myggor och kan jag beskriva min glädje? Jag hade en stor vildmarkskänsla, ingen människa, bara jag och min kamera, jag fick gåshud av lycka. Det var en härlig fjällupplevelse som jag aldrig kommer att glömma. Jag tog hur många bilder som helst i båda riktningar och vågade stiga ned en bit till genom den våta marken och fastnade med blicken. Det rinnande vattnet, den glittrande forsen och fjällväxter var så fina. Nöjd och full av glädje steg jag upp till bilen igen.

Jetnemsälven

Nästa mål var Gaustafallet som var mycket imponerande och blev min favorit bland alla vattenfall jag såg. Varför? Det var en magisk plats, vattnet glittrade turkos och fallet rann ner genom en klyfta. Det var inte det mäktigaste vattenfallet men jag var förtjust i det. En kort stig leder genom fin natur till vattenfallet. En liten parkeringsplats finns här: 64.967568, 14.204666.

Gaustafallet

Resan fortsatte längs vildmarksvägen och vi vandrade ned till det fina Brakkåfallet: 64.79742, 14.05460. Här tog jag också tillfälle att bada. Finns det något härligare än att bada i en kanjon med utsikt på ett vattenfall? Det var i alla fall en fantastisk upplevelse.

Brakkåfallet

Vi hade bokat ett rum med halvbord på Jormiliens fjällgård med en härlig vy över sjön Lill jormen. Det var inte dyrt och vi fick en soppa, god fiskgratäng och självgord glass. Mums! Vi satt på altanen och jag konstaterade att det inte fanns några myggor alls trots att vi fortfarande befann oss på vildmarksvägen. Här finns informationer om sevärdheter och en karta över vildmarksvägen.

Dag 16 till 18

Dagen därpå blev det en drygt 2 mil lång grusväg från Gäddede till Hällingsåfallets parkeringsplats. Detta mäktiga vattenfall dånar 40 meter djupt och ligger i en 800 meter lång kanjon. Det finns en hängbro, en utsiktsramp och vandringsleder längs med kanjon och imponerande vyer. Det är Sveriges längsta kanjon. Några enstaka myggor fanns där, alltså ingen fara. Här finns en stor parkeringsplats: 64.34926, 14.37985 och fakta över området.

Hällingsåfallet

Sedan kom den tråkigaste delen av resan. Jag tycker om att åka bil och njuta av naturen längs vägar. Jag hade egentligen delat upp etapperna ganska bra men i mina planeringar hade jag plockat bort Idrefjällen därför att jag hellre ville stanna en dag längre i Duved/Åre på grund av Blanktjärnsrundan. Detta hade till följd att det skulle bli längre sträckor att åka. Så blev det nästan fem timmar bilfärd från Hällingsåfallet till Duved med en paus vid Ristafallet. Annars åkte vi i genomsnitt 2,5 timmar från ett till annat ställe. Det kändes lagom. Det finns flera möjligheter att åka. Vi valde vägen 342 över Strömsund och E45. Vid Ristafallet ägde ett bröllop rum, afrikanskt skulle jag gissa. Kvinnorna kom med högklackade pumps över vandringsleden. Jag lyckades i alla fall plåta bilder där bara vattenfallet syns. Men även utan bröllop tyckte jag att det var mycket folk vid det populära vattenfallet som ligger vid Ristafalltes camping. Ronja Rövardotter var inspelat vid bl.a. Ristafallet. Det finns flera längre vandringsleder längs med ån men vi valde att komma fram i Duved. I Duved bodde vi i semesterbyn där jag hade bokat en väldigt fin stuga i tre nätter med allt som behövs. Här kunde man trivas. Parkeringsplatser finns vid Ristafallets camping mot en avgift.

Ristafallet

Dagen därpå besökte vi Tännforsen. En kort vandringsled ledde till utsiktsrampen därifrån man hade härliga vyer på den mäktiga Tännforsen. Här blev jag lite blöt även om det inte hade regnat. Det fanns några vandringsleder kring vattenfallet. Verkligen en härlig plats. Parkeringsplats mot avgift: 63.44324, 12.74000, information

Tännforsen

Egentligen hade jag också planerat att besöka Handölforsarna 50 km väster om Åre: 63.24989, 12.44410 men vi ville inte åka så många kilometer och dessutom hade vi sett ett stort antal fina vattenfall så att vi istället valde åka till Åre. Jag måste medge att jag fuskade😀, nåja egentligen inte eftersom jag hade planerat att ta gondeln eller liften upp till Åreskutan istället för att vandra uppför berget. Det var ju en rejäl höjdskillnad. Vi bestämde oss för att ta liften och det hade vi inte ångrat. Utsikten var fantastisk och vi vandrade lite hit och dit. Jag iakttog många mountain bike cyklister som tog liften för att cykla nerför berget över stigar med hög hastighet.

Åre utsikt

Därefter informerade jag mig om Blanktjärnsrundan: 63.14779, 12.96352 som skulle bli en utmaning för min del. 12 kilometer medelsvår vandring. Jag hade egentligen alla informationer men ville ändå veta vilka höjdskillander väntade mig och om vandringen är mycket krävande. Bra att jag gick till turistinformationen. Annars hade jag nog blivit besviken. Blanktjärnarna skulle återhämtas och sedan sommaren 2019 finns det tillträdesförbud vid sjöarna. Det var ju mitt mål att simma i det turkosa glittrande vattnet på halva vägen. Det var fortfarande tillåtet att vandra och göra en picknick med utsikt på sjöarna men inte att simma. Det är självklart att jag respekterar det. Det får förhoppningsvis bli vid ett senare tillfälle. Här finns en karta och informationer om vandringsleden om ni inte är sugna på att simma.

Därför bestämde jag mig för plan B. Vi åkte till Fröå gruva, en gammal koppargruva. Vi strövade omkring i det intressanta området och sedan vandrade vi den 5 kilometers långa kanalleden där vi överraskades av en omväxlande natur. Leden började med många blommor, gick längs kanalen eller rättare sagt ån genom skogen, plötsligt befann man sig i myren med spångar och kom förbi ett stort fält med bara hjortron. Sedan gick det genom skogen igen och den sista biten tyvärr på grusväg. Fröa gruva parkering: 63.40472, 13.20713  och fakta.

Fröa gruva

Därefter kände jag mig sugen på att simma och jag lyckades övertala min man att åka mot Ottfjället även om vi egentligen inte ville åka så mycket. Jag hade koordinater: 63.19206, 13.13323 till en väldigt fin badplats med sandstrand vid Ottsjö och vad är vackrare än att simma en runda med utsikt på Ottfjället😀. Vattnet hade även där omkring 20 grader, alltså härligt.

Ottsjö strandbad

Dag 19
Nästa dag lämnade vi stugan och tyvärr blev det en längre bilfärd igen. Men bra att vi hade ett härligt mål efter 1,5 timmar, nämligen naturreservatet Hoverberg. Först åkte vi upp på Hoverbergets topp och kunde njuta av en magnifik utsikt från utsiktstornet över Storsjön med omnejd och sedan åkte vi ner igen för att ta oss in i Hoverbergs grotta. Det finns också krävande stigar från grottan till toppen eller tvärtom och några vandringsleder till i ett spännande område med jättegrytor om man vill. För min del var det alldeles för varmt med 29° så att det kändes härligt i den svala upplysta grottan med konst. Parkeringsplats topstugan: 62.82905, 14.42923 och grottan: 62.83056, 14.41605 och information samt karta.

Från Hoverberg utsiktstorn

Grottan

Därefter blev det en tråkig 3 timmars resa till Särna camping där vi bodde i en liten enkel stuga med härlig utsikt på Särnas badudde som låg alldeles intill. Det var också en bra utgångspunkt för att besöka Fulufjällets nationalpark. Vi valde motorvägen E 45 och vägen från Sveg till Särna men det finns också möjligheten att åka över Vemdalen, Linsell och Lofsdalen som kanske är mer spännande men tar mer tid. Jag gick ner till stranden, tog en promenad och njöt av att simma. Dessutom belönades jag av utsikten på Städjan Nipfjället. Jag zoomade in Städjan för att ha ett minne på fotot. Det var ju det målet som jag plockade bort från min lista. Här fanns det myggor och knott eller översvämningsmyggor. Temperaturen hade nått 29° så det tycktes vara lämpligt med sandaler men ångrade det när det började klia under natten.

Särnas badudde

Städjan Nipfjället

Dag 20

Hur som helst vi åkte till Fulufjällets nationalpark nästa morgon. Vi var framme klockan halv tio. Men oj, jag hade inte räknat med så många bilar på parkeringsplatsen och ännu värre var det när vi kom tillbaka tre och en halv timme senare. Bilisterna väntade att vi skulle åka därifrån för att få en parkeringsplats.

Men nu till naturen. Visst var vi inte alls ensamma men människor delar upp sig på alla fina vandringsleder och dessutom finns ju vandrare som stannar i flera dagar i nationalparken och övernattar i en av övernattningsstugorna. Vårt mål var det fina naturum och naturligtvis det 93m höga vattenfallet Nupeskär. Vi vandrade en slinga på 4 kilometer genom väldigt fin natur och urskog. Vi såg gamla tallar, gröna mossor, små åar, tog oss över flera broar och njöt av utsikten vid fina rastplatser. Ibland ledde spångar över mossar. Nupeskär är imponerande med höga väggar åt sidorna. Det var den 20:e dag, vi hade 28° och inga myggor. En stor parkeringsplats finns här: 61.63562, 12.71846 och alla information om nationalparken här.

Fulufjäll nationalpark Nupeskär

Fulufjäll nationalpark spångar

Efter Fulufjällets nationalpark åkte vi till Överbyn som ligger norr om Torsby där jag hade bokat ett charmigt rum på The Lodge B&B alldeles vid Klarälven och det kändes härligt att simma en runda på den varma dagen.

Dag 21 till 29

Nästa dag hade vi inte mycket kvar att åka. Vi tog en paus på Tossebergsklätten 59.97869, 13.09020, 343 m.ö.h. med en härlig utsikt över Fryken, trots att utsiktstornet var stängt än. Temperaturen hade nått 32° och det kändes skönt att komma fram vid stugan i Klässbol söder om Arvika. Under de åtta dagarna som vi hade hyrt stugan trivdes vi, tog det lugnt, åkte båt, läste en spännande deckare, njöt av den rogivande naturen, simmade i den 28°varma sjön och besökte Klässbols linnväveri och kvarncafé. I Mariebergsskogen tittade jag på den underhållande teaterpjäsen Madicken som jag blev mycket rörd av. Dessutom kunde man uppleva en del i Mariebergsskogen. Bl.a. finns det ett fint naturum, där man också kan titta på en film om Sveriges nationalparker. Efter åtta trivsamma dagar måste vi lämna stugan.

Men semestern var tack vare Ronnys vandringstips inte slut. Vi hade gott om tid eftersom färjan skulle åka klockan 22 från Malmö till Travemünde. Det första målet var Yttre Bodanes naturreservat 58.82096, 12.57489. Oj, det var väldigt fint med vatten runtomkring, alla fina växter, vitmossor, lavar, och fina vyer över Vänerns skärgård. Det blev en härlig vandring. Alla information samt kartor och bilder kan ni se på Ronnys vandringstips

Yttre Bodane

Därifrån åkte vi till Trollhättan för jag visste att slussarna skulle öppnas prick klockan tre. Först gick vi över hängbron och en bit av kärlekens stig. Se Ronnys vandringstips.

Det var fortfarande väldigt varmt och klockan halv tre stod jag i solen på Oscarsbron med bra utsikt på fallet. Det visade sig att det kom mycket folk som ville se detta spektakel. Jo, det var ju faktiskt spännade när slussarna öppnades.

Trollhättan slussar

Nu närmade vi oss Malmö och jag blev ledsen att jag måste lämna mitt drömland. Sammanfattningsvis hade vi otroligt tur med vädret hela resan. Det hade inte kunnat varit bättre. Bra temperaturer för att vandra d.v.s. mellan 15 och 20 grader. Däremellan dagar omkring 22 till 25 grader och den sista veckan omkring 30 grader. Inget regn under de många timmarna vi var ute i naturen. På grund av min noga planering med all förberedelse blev det inte jobbigt utan avkopplande. Det kändes lagom med antalet utflyker och vandringar samt att åka bil förutom de sista tre dagarna där det blev längre färder. Det skulle jag planera annorlunda i efterhand. Alla övernattningsplatser hade jag bokat i förväg för att slippa söka en passande plats. Var och en tycker kanske inte om det och vill hellre vara spontan. För det mesta hade vi möjlighet att laga mat antingen i ett gemensamt kök eller i stugorna.

Från startpunken i Karlsborg till målet i Klässbol åkte vi sammanlagt 3300 km, hela rundan från Malmö till Malmö blev 4220 km plus några kilometer i Arvikas kommun i en bil som har en låg bränsleförbrukning.

Med facit i hand skulle jag stanna två dagar längre uppe på vildmarksvägen för att ta längre vandringar t.ex. i Marsfjället. Det finns så mycket mer att upptäcka längs vildmarksvägen så som korallgrottan eller Bjurälven. Jag gör gärna en ny rundresa genom Sverige om jag får tillfälle.