von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Vandring i Finnsjöns vackra naturområde på härliga skogsstigar. Härryda kommun

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Ekskog, Gothenburg, Göteborg, Härryda, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
In this hiking tip, I do not follow any marked hiking trails. You can follow my clear instructions, uh, in Swedish. But there are maps to follow. It is a very beautiful hike ca: 9 km and a bit hilly. This hike is easy to medium.

I detta vandringstips följer jag ingen märkt vandringsled, men jag gissar att ni ändå ganska lätt kan följa samma stigar som jag, bara ni tror på det. Och det hoppas jag verkligen att ni gör för det här är en härlig vandring på cirkus 9 km i en bitvis lite lätt småkuperad terräng (medelsvår) som bjuder en mycket omväxlande och vacker natur. Skulle det ändå gå åt fanders så finns det fortfarande blåbär och massor av ätlig eller kul svamp att leva på. Det här är samma vandring som jag släpade ut Vandringsgänget på och som gjorde dem så exalterade (dom gör ett storstilat framträdande i filmen)  😎

Alla vandringar jag bjuder in Vandringsgänget till är mycket noga genomplanerade för att jag skall kunna visa upp det finaste jag känner till i respektive naturområde. Och varför inte nu passa på att rikta min långa näsa upp i vädret och säga att jag är mycket väl bevandrad i naturen kring Göteborg med ett antal mils omnejd.

Detta vandringstips är en bra start för att bekanta sig med Finnsjöns naturområde så att ni nästa gång kan utforska fler stigar som ni sett i anslutning till den här vandringen. Jag kommer även att visa vart ni kan korta ned vandring med flera kilometer = ni väljer bort flera kilometer fin vandring i vacker och spännande natur.

Jag parkerade i början av Finnsjövägen, vid daghemmet. Röda punkter på kartan visar första biten jag följde bilvägen innan jag svängde av upp i skogen.

Bild ovan: Se hur jag har rödmarkerat. Där inne bland träden leder en stig in i vildmarken.

Kartan ovan visar den här vandringens sträckning. Jag gick vänstervarv, alltså motsols.

När man svängt av in på stigen upp i skogen så gäller en sak "håll höger, eller rättare sagt sväng inte in på någon stig åt vänster". Stigen leder genom en lite lätt småkuperad terräng fram till att man korsar över en mosse. Det är bilder och filmscener från flera vandringar i detta tips. Bilden nedan t.ex. är tagen den 12 juli redan klockan 07:12. Morgonpigg? Jo kanske, eller också hade jag inte gått och lagt mig ännu. Men jag var inte ensam om att vara ute och spatsera på stigen denna tidiga morgon.

Bild ovan: Här korsade jag mossen på en fin spång, "strax före stora röda punkten på kartan nedan". Efter spången gäller inte längre högerregeln. Vid den röda punkten på kartan nedan kan man välja att ta vänster in på stigen längs mossen (genväg, alternativ).

Ett kort stycke längre fram håller man vänster, vänster och nu kommer man in på stigen som leder västerut genom hela området fram till Lahallsvägen.

Det är en mycket omväxlande vandring fram till Lahallsvägen. Bild ovan: här passerade jag genom en härlig lite trolsk granskog som doftar jul. När man lämnat granskogen bakom sig och går utmed en mosse kan man skymta Råtjärn hitom Råbergets branta stup (vänster sida).

Bild ovan: Här hade jag kommit fram till Lahallsvägen, som skymtar strax bortom mig. Det är här man kan korta ned vandringen (genväg 😁) genom att svänga in på stigen jag pekade på. Den eller den strax före. Följ stigen från stor röd punkt till den något mindre punkten.

Lahallavägen följer man ett kort stycke åt höger, fram till en liten parkeringsficka på vänster sida av vägen. Men jag som så förskräckligt gärna vill följa stig (ett milt sätt att säga att jag avskyr asfalt och grusvägar) korsade istället rakt över vägen och in på en stig på andra sidan. Jag höll sedan höger vid första stigskiljet och strax var jag också framme vid parkeringsfickan (se kartan längre ned). Från parkeringsfickan leder en stig helt upp på bergets topp.

Bild ovan: Sittplats på toppen, intill  Lahallsobservatoriet. Hyfsad utsikt, men långt ifrån vandringens finaste.

Om du av någon anledning fått med dig en cykel hit upp kan du testa nedfarten "Boba Fett".

Bild ovan: I bakgrunden Lahallsobservatoriet.

Ned från berget följde jag inte "Boba Fett" utan "WoodPecker From Space". Eller, tja, i alla fall början av den. Sedan vet jag inte. Ha fokus på att efter bästa förmåga följa åsryggen västerut = följ den stig som håller dig så högt upp som möjligt samtidigt som det går utför helt ned till Hårskerödsvägen. Men det är egentligen bara att följa den stig som känns mest naturligt. Svårare är det inte😃👍

Efter ett stenigt parti delar sig stigen, håll vänster och sedan höger så kan du njuta av utsikten (titthålet) bort mot Hårssjön. Se filmen så 🦈 🦈 du.

Kartan ovan: Från toppen ned till bilvägen. Väl nere på Hårskerödsvägen följer man den åt vänster söderut. Efter cirka...tja, kanske 70 - 80 meter svänger man in på en liten men tydlig stig till vänster, rakt in i bushen. Man har gått för långt om man kommer fram till avtagsvägen mot Sjödala, blå punkt. Se filmen.

Stigen följer kanten på Hårskerödsmossen, så det kan finnas risk för blöt och lerig stig efter regn och öh, snösmältning. På ett ställe låg träd och grenar ivägen som jag fick kliva över. Men stigen håller sig intill mossen, det skall ni också göra. Efter ett tag uppenbarar sig häftiga sönderspruckna branter på vänster sida av stigen. Vatten och tid har skapat några raukliknande stenskulpturer.

Stigen lämnar till sist mossen. Den gör det först i omgångar, men när man kommer fram till en ravin full av gigantiska klippblock lämnar den mossen för gott och det bär av på skrå upp i berget.

Bild ovan: Här skymtar ett hus mellan träd och grenar. Jag befann mig nu ungefär i jämnhöjd med verandaräcket. Stigen fortsätter ut till en grusväg, men jag svängde vänster runt björkarna ni ser till vänster om mig och på en pyttestig (fanns ingen enligt Vandringsgänget) tog jag mig den sista lilla biten upp till "toppen" där jag fick en hyfsad utsikt över ett landskap av spenat. Här fikade jag med Vandringsgänget, vilket placerad mig på mångas favoritlista. För att vi fikade så tidigt alltså 😇.

Kartan ovan: Nu befann jag mig alltså vid den stora röda punkten.

Från utsiktsberget följde jag stigen ut till grusvägen och grusvägen följde jag sedan vidare fram till Lahallavägen, som jag korsar rakt över och in på en stig som leder bort mot Råbergets branter. Det var här man kunde genat tidigare. Mellan blå punkter, se kartan ovan.

Stigen är bitvis lite småbrant upp Råbergets terrassliknande branter. Men alls inte svår. På väg upp till toppen passerar man en underbar rastplats med vandringens finaste utsikt. Men för att komma dit så får man inte svänga höger vid första stigskiljet i början av stigningen. Vänta till ni är framme vid brant två, bild ovan. Strax bortanför detta fina regnskydd följer ni stigen vidare upp i berget.

Bilden ovan: Rastplatsen med utsikten. Även översta bilden i inlägget, men det hade ni nog redan listat ut.

Bild nedan: Några hundra meter senare svängde jag här höger in på stigen som leder helt upp till Råbergets topp. Men det är inte så värst mycket stigning kvar upp till toppen.

Bild ovan: Den här texten kunde jag läsa när jag nådde toppen (röd punkt på kartan nedan) Men det blev till att vrida på huvudet då jag inte har ögon i nacken.

På toppen fortsatte jag in på stigen till höger och strax därefter in på en stig till vänster "skyltad" Ravinen. Håll ögonen öppna så ser ni nog skylten (om den är kvar). Skulle ni missa den stigen så håll bara vänster och när ni kommer rned till stenmuren följer ni den åt vänster på fin stig bort till "ravin"stigen. Detta vägval tog jag med Vandringsgänget (ungefär så som dom något mindre prickarna visar).

Hit fram är vandringen noga dokumenterad med bilder och film. Men...  va hände sedan. Vad var det som försegick uppe i geniknölen mellan Råbergets topp och Finnsjöns strand 😮 Inte en enda bild eller filmscen. Den här biten är ju dessutom fin, den också, med en hel del ekskog.
Men... okej. Följ ravinstigen helt ned till mossen i dalbotten, men sväng inte vänster ned mot ravinen, utan gå rakt fram upp på den lilla höjden till vänster om mossen och följ där en stig vidare i riktning rakt fram. Det närmaste huset i Pottebo skymtar mellan träden till höger, strax därefter är man nere på grusvägen (den lite större röda punkten på kartan nedan).

Här kan man förslagsvis gå så som jag markerat = följ grusvägen ett kort stycke åt vänster och sväng sedan in på stigen till höger som leder ned till Finnsjön. Så gick inte jag (någon gång). När det gäller grusvägar försöker jag mig hellre på att leka skeppsbrott = att inte nudda grusvägar (mer än nödvändigt). Så jag gick rakt fram ned genom skogen i riktning mot sjön.

Stigen längs med Finnsjöns strand och ut på den utstickande udden gör inte upplevelsen av den här vandringen direkt sämre. Eller ser jag ut att lida mycket där jag satt och blickade ut över vattnet i sena sommarkvällen?

Följ stigen ett varv ut på udden också, här finns flertalet fina badklippor. Längst ute på udden hade vi fika nummer två med vandringsgänget (för att vädret var så fint).

Följ hela tiden stigen som går närmast vattnet, förbi båtuppläggningsplatsen och båtplatsen. Till vänster ser ni Finnsjögården, bild nedan.

Bild ovan: Fint ställe att sitta på om man är några stycken, här finns gott om stenar att placera sitt arsle på, stor röd punkt på kartan nedan (inte arslet). Detta var platsen för Vandringsgängets tredje fikarast. Ha ha nä ä, men vi stod här och glodde ett tag bara för att det är så himla fint här.

Här från stenarna får man gå ganska mycket snett upp tillbaka åt vänster. Man skall korsa motionsspåret/grusvägen strax ovanför Frisksportsklubbens lilla hus (som ligger nere vid stranden) för att komma rakt in på stigen som leder förbi våffeltorpet. Gå på höger sida av torpet. Sedan är det bara att följa den stigen hela vägen och när ni korsar en grusstig/motionsspår är det bara att hiva upp armarna i skyn och fira att ni lyckats följa i mina fotspår 😀🎵🌞😎. Öh, om ni ser parkeringsplatsen alltså, annars kan ni ta ner armarna igen.

Det var det, nu dax att kolla filmen så att ni får en ändå tydligare bild av hur fin den här vandringen är.

Och till sist, läs genom texten mycket noga, även när ni är ute och går vandringen. Även den bästa kan göra misstag, men jag brukar hålla tyst då.

Här kan ni se filmen.

Kolla här när jag gick den här vandringen med Vandringsgänget.

Du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.