von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Veddö i Tanums kommun, toppenfin vandring

Vandringar Bohuslän & Västkusten Fjällbacka, Veddö, Veddöärkipelagen, naturområde, naturreservat, promenad, promenaden, promenadguide, promenera, sevärt, skalbank, skärgård, upplevelse, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink3
Ibland har man tur och träffar på en riktig naturpärla. Veddö strax norr om Fjällbacka var en sådan pärla. Här kan man verkligen avnjuta Bohusläns vackra natur. Veddö är en halvö och ingår i naturreservat Veddöärkipelagen. Det är mycket easy att ta sig ut till Veddö. Man kör norrut från Fjällbacka och efter ett par kilometer tar man in på en kort asfaltsväg som leder fram till reservatets parkeringsplats. Det är bra skyltat utifrån "stora" vägen. (Se karta längst ned).

Jag var på Veddö med min mor och Ingemar. Vi valde att gå på kvällen på grund av monstervärmen som härjade. Så vi lade promenaden till efter klockan 18:00, då var det svalt och gott, endast 28 grader i skuggan. Dock var det direkta solljuset inte lika hett som tidigare på dagen.

Det finns en kanonfin vandringsled runt Veddö, där man även har möjlighet att göra ett stigval på leden. Jag kommer till detta lite längre ned.

Vi gick vandringsleden motsols. Så vi började med att gå på en liten körväg förbi hamnen på öns östra sida. Snart svängde vägen västerut och vi kom fram till den fina badplatsen Skutebacken. Här ifrån är det stig resten av leden. Vid badet fanns det toalett. Från badplatsen bar det iväg upp på berget och vi fick promenadens första fina vy. I norr kunde vi se Grebbestads körka.

Bilden ovan är plåtad av min mor.

Några steg senare fick vi en ny fin vy i sydväst och det bar iväg ned till nästa mysiga vik. Efter viken passerade leden ett parti där berget stupade rakt ned i vattnet. Här hade det varit omöjligt att ta sig fram om inte Västkuststiftelsen gjort ett mycket fint arbete med en spång/bro längst med berget. Här skulle man gått en stormig höstdag.

Nu befann vi oss inne i beteshagar. Här stötte vi på kossor, fårskallar, getter och en och annan homo sapiens, som liksom vi var helt lyriska över den fina vandringsleden på Veddö.

Strax efter att man kommer ut på ängarna kan man välja på att gå över berget och Björkeklåvan eller fortsätta rakt fram runt halvön. Vi valde det senare, mest för att vi ville ha närhet till vatten, havet svalkar trots allt lite i värmen. Björkeklöva tar vi nästa gång. Nu hade vi väl gått ungefär 1,5 kilometer, kanske lite drygt. Fika gjiorde vi i skuggan, det kändes skönast när det fortfarande var 28 grader i skuggan.

Bilden ovan är plåtad av min mor

Så var det dags att ta sig an en liten stigning igen, inte allt för märkvärdig, men vi kom upp i höjd lite och fick enfin utsikt, bl.a. över dom stora bronsåldersrösena på berget i söder (endast på filmen). Tycker man backen ser jobbig ut kanske man behöver ett uppfriskande dopp först. Badplatsen Hillersbukten ligger rakt fram på bilden. Skylt visar vägen. Men det fanns också en fin badplats om man fortsatte stigen rakt fram (vänster på bilden).

På slutet av vandringsleden gick vi förbi Veddö gård (mitten bilden nedan) innan vi kom fram till båthamnen igen. Vandringsleden är uppskattningsvis någonstans mellan 2,5 - 3 kilometer. Vi gjorde en del små avstickare också för att glo på utsikt. Vill man få en liten extra sväng på slutet  kan man ta en sväng upp till Björkeklåva och tillbaka.

Den här vandringen går klart in på min 3 i topp över promenader jag gått i Bohuslän. Stora Dyrön och Brattön är andra fullpoängare.

1. Karta Veddö 2. Här ligger Veddö

Länk till information på Länstyrelsens sida:

Film från den här promenaden är på gång och har varit så läääänge.

Se här när jag gick här med far.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.