von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Sunnanå naturreservat, Melleruds kommun.

Vandringar Dalsland Aurlandsdalen, Bilder, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Vänern, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, fågelsjö, fågeltorn, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, tourism, trail, trekking, turism, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
En Vandringsled på ca: 2 km leder runt i naturreservatet.
(Nice Hiking trail "loop" in the nature reserve, lengt about 2 km)

Om man inte har något bättre för sig och befinner sig i Mellerud eller är på genomresa och behöver sträcka på benen så kan jag rekommendera en promenad i detta lilla naturreservat. Det finns en trevlig och lättpromenerad vandringsled på ca: 2 km. Dock hade jag förväntat mig mer närhet till vattnet, alltså till Vänern. I alla fall hade jag hoppats på en fin utsikt över den vackra skärgården utanför Sunnanå. Nu fick jag istället se en liten skymt av skärgården från hamnen, bild ovan och nedan. Men.....

Sunnanå naturreservat bildades 2007med syfte att bl.a. bevara det rika fågellivet i området.  Läs mer om detta kommunala naturreservatet här. Nedan en karta som visar var man hittar Sunnanå hamn och så har jag av någon anledning markerat med rött hur vandringsleden går.

Bild ovan: Parkeringsplatsen vid Sunnanå hamn. Till vänster i bild ser man hamnmagasinet, hamnens äldsta bevarade byggnad. Bottenvåningen byggdes på 1600-talet på ruinerna av en tidigare försvarsanläggning.

Gå "rakt" norrut som jag har markerat med rött på kartan ovan för att komma in på vandringsleden. Bland grävmaskiner och makadam fann jag en skylt som visade mig "vägen".

Några meter in på stigen stod denna tavla (röd punkt på kartan nedan) med bl.a. en karta som inte var från igår. Utsiktsplatsen längst upp i norr på vandringsleden "avstickaren", fanns inte kvar längre. Jag var där och tittade, det var liksom igenväxt. Nu var ett utsiktstorn rest istället på en annan plats, se kartan.

Det var en mycket väl underhållen vandringsled, fina spångar och bra markerad. Vid spången på bilden ovan kan det tydligen bildas mycket vatten, för spången var ganska hög nu när jag gick. En tjejkompis till mig skulle säkerligen lyckas att få svindel på den smala spången. Men ramlar man av så är nog överlevnadschansen ganska god.

Nu skulle jag upp i utsiktstornet. Men det var en tuff stigning på 5 meter upp till tornet så jag fick hämta andan på bänken innan jag gav mig på sista klättringen mot toppen. .

Nja, det var väl kanske inte så värst mycket till vackra vyer jag bjöds på uppifrån tornet. Men det är inte syftet med tornet heller. Det är nämligen ett fågeltorn och från tornet kan man spana efter fåglar i våtområdet. Jag såg dock inga fåglar alls, faktiskt. Men jag hade inte heller någon kikare till hjälp. Det är Melleruds kommun som bekostat det fina tornet och volontärer från Dalslands Ornitologiska Förening och Naturskyddsföreningen i Mellerud som utfört abetet, helt ideellt. Fågeltornet invigdes hösten 2013.

Jag satt där på bänken och funderade lite smått över vad man såg från den "gamla" utsiktsplatsen. Den vackra skärgården?

Fyra tjejer satt och fikade intill den långa spången. Bilden är tagen bakåt, alltså åt det håll jag kom från.

Det var lummigt, grönt och vackert. På bänken intill Holmsån satt jag i lugnan ro och kopplade av i 13 sekunder innan jag skyndade därifrån. Den natursköna platsen var upptagen, av myggor.

Oj vad fint man hade slått gräset i kanten på åkern så det var lätt att promenera. Nu var det grusväg och asfalt den sista biten tillbaka till hamnen. Ett litet rött hus gick jag förbi. Så himla dalsländskt.

Jag fick en mycket fin stund på den trevliga vandringsleden, men perkele  jag  ville ju se den vackra skärgården

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Det finns ingen busstation i närheten.

Sunnanå nature reserve folder in English  and Deutch.

Film från detta promenadtips. (Movie from this hiking tips, but sorry I speak Swedish).

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.