von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

En svettig promenad i naturreservat Skipås "Guds gröna ängar". Halmstad & Falkenbergs kommun

Vandringar Halland Bilder, Halland, Hallandskusten, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, wandern Permalink1
Detta får väl mest ses som en trevlig utflykt. Jag gick en kort vandringsled som mäter ca: 1,5 km + en avstickare på några hundra meter upp till utsiktsberget Klippekulle. Men det finns även en lite längre vandringsled på ca: 3 km. Läs mer här om naturreservat Skipås.

Nice nature reserve between Halmstad and Falkenberg. The nature reserve Skipås is also called God's green meadows. Two hiking trails 1.5 and 3 km. Nice view from Klippekulle. Read more here.

Guds gröna ängar, jovisst ha ha..Efter två månaders stekhet värme och torka hade Guds ängar blivit gulbruna. Många träd såg också ut att vara törstiga, precis som jag efter att ha promenerat några minuter i den olidliga värmen. Temperaturen låg på drygt 30 grader i skuggan, men där befann inte jag mig, puh.

Man hittar naturreservat Skipås vid Steninge mellan Falkenberg och Halmstad. Det är bra skyltat där man skall svänga av kustvägen "610" mot Skipås. Jag körde från Halmstad och på vägen passerade jag Särdals kvarn, bild nedan.

Det är en ganska smal och slingrig väg som leder upp till naturreservatet och parkeringsplatsen. Vid parkeringsplatsen finns ett flertal fikabord och en toalett, bild nedan.

Jag gick den blå vandringsleden som till stora delar går över betesängarna. Värmen gjorde att jag valde att gå endast den Jag skulle senare på eftermiddagen/kvällen ta en längre promenad i naturreservat Haverdal som man hittar lite närmare Halmstad. Den röda vandringsleden går i huvudsak lite lägre och genom skog (mycket bok) och skall bjuda på ytterligare en utsiktsplats där det finns ett fikabord dit man kan ta med sig sin cykel. I alla fall om man skall tro bilden på visithalland.com. Men om detta vet Ronny egentligen nada.

Bild ovan: Det gick inte att öppna den lilla lådan, kanske var den barnsäker.  Bild nedan: Jag sneglade mot stigen jag skulle komma tillbaka på. Blå vandringsled betydde att jag skulle hålla koll efter blå markeringar. Det var mycket bra markerat och skyltat.

Pust å flämt, jag funderade på varför jag valde att ta bilder och filmscener ute i solen. Det blev något behagligare när jag kom in i skogen. Och tänk, inte en mygga jag såg.

Två av spångens tre brädor var täckta med nät. Detta var väl för att man skulle kunna välja svårighetsgrad? Men nu var det torrare än torrt.

Lite läsning på vägen.

Och så fick jag uppleva utsikten från Klippekulle. Det var mycket bra skyltat även hit upp. Det fanns ingen bänk eller fikbord här men berget går fint att sitta på. Men det var på tok för varmt här på toppen så jag knatade strax vidare.

Bild ovan: En förbindelseled ledde Ronny tilbaka tilll den blå vandringsleden, bild nedan.
Det skulle finnas får i naturreservatet läste jag mig till. Men dom låg väl och tryckte i skuggan någonstans. Det skulle nog jag också gjort om jag varit klädd i en fårpäls.

Och så bar det av in i lövskogen igen och snart var jag tillbaka på parkeringsplatsen.

Detta var ett trevligt naturreserevat. Lättpromenerade stigar i vacker natur.

Film från detta vandringstips. (Movie from this hiking tips, but sorry I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, inte hela rundan, inte upp till Klippekull. Men annars kan man nog rulla på så långt kampglöden räcker.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.