von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Bokedalens naturreservat i Jonsered, Vandringstips.

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Bokedalen, Friluftsliv, Göteborg, Ronny Sveum, friluftsliv, fritid, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenadguide, promenera, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Området har jag besökt ofta ända tillbaka till tidigt nittiotal. Oftast har jag dragit vandringarna bort längst med Gorås branter på Aspens norra sida. Men här koncentrerar jag mig på området innanför reservatet. Jag skall här ge förslag på hur man kan gå olika promenader inom resevatet. Längst ned har jag ritat in promenaderna på kartan. Naturreservat Bokedalen blev billdat 1998. Naturvårdsförvaltare är Partille kommun. Området är starkt kuperat. Så du bör ha ätit upp din gröt innan du ger dig iväg.

Om du kommer med bil, kör genom Jonsered och vid Jonsereds fabriker svänger du in. Kör genom fabriksområdet och över bron, sedan har du i alla fall tre parkeringsplaster att välja på. Kommer du på annat sätt är det Jonsereds station som gäller.

Hitta hit.

Oftast parkerar vi bilen vid Jonsereds herrgård. Eller alltid kanske jag borde skriva. Men det finns åtminstone tre parkeringar till, se kartan. Jag och far gick här två gånger nu i oktober. Det är ifrån dessa turer som bilderna är hämtade.

Vi börjar med att följa naturstigen Bokedalsrundan medsols, markerad med ett boklöv i terrängen. Från Herrgården är leden lite bökig att följa, så vi följer istället bilvägen tillbaka mot Jonsered. Efter några hundra meter kommer vi fram till reservatets parkeringsplats nummer två, se karta. Här tar vi höger in på Bokedalsvägen. Men den följer vi bara några meter innan vi stöter på Bokedalsrundan. Den försvinner ned i slänten på vänster sida av vägen. Nu följer ett jättefint parti upp genom bokskogen i Bokedalen upp till rastplatsen Gripsholm.

Jonsereds herrgård, bild från filmen.

Bild ovan: fin liten skog efter Gripsholm..

Strax efter rastplatsen Gripsholm kommer vi ut på en liten grusväg. Här får man vara lite vaksam. För efter något hundratal meter viker leden in på en liten stig till vänster. Här är i alla fall just nu väldigt dåligt uppmärkt. Hoppas det snart blir en förbättring. En planka över diket visar var stigen går in. Men det är även fortsatt dåligt uppmärkt. Men vi följer stigen nedför slänten och över bäcken i botten på den lilla dalen. Sedan är det inte många meter innan vi kommer fram till ett stigskilje. Här väljer vi stigen till höger uppför slänten. Snart korsar leden en grusväg och det blir åter bra märkning. Nu kommer vi in i Bokedalsrundans jobbigaste del, backarna upp mot Lundåsen. En stycke upp i backarna kommer vi till ett stigskilje, här följer vi skyltning mot Torpet Freden. Men man kan även följa Bokedalsrundan en bit till förbi toppen och utsikten, se kartan nedan. Strax efter utsikten svänger man av Bokedalsrundan till vänster och kommer snart in på stigen till torpet Freden. Nu har vi gått den finaste delen av Bokedalsrundan. Den bit som är kvar som vi inte går är lite habbalabba, i mitt tycke skall sägas. Men om orken eller tiden tryter får du la följa Bokedalsrundan ned till Herrgården igen, då har du gått ungefär 4 km, lite drygt.

Ett liten stycke innan vi kommer fram till torpet Freden är det åter möjligt att göra ett stigval. Man kan gå rakt fram till torpet eller välja stigen till vänster bort till lägerplasten mellan stora och lilla Ramsjön. Båda gångerna vi gick här nu i oktober gick vi via torpet Freden. Men den ena gången tog vi det på tillbakavägen. Vid torpet finns en mysig lägerplats med ett litet urtidshus.

Denna bild har min far tagit. Han har fått syn på sig själv.

Urtidshuset vid lägerplatsen. Även denna bild har min far tagit.

Bilder ovan: Torpet Freden.

Här kan du läsa mer information om torpet Freden:

Nu fortsätter vi mot Lägerplatsen mellan lilla & stora Ramsjön. Man kan välja att gå tillbaka till stigskiljet jag nyss förtäljde om, eller så går man ned till stora ramsjön och följer Bohusleden bort till lägerplasten. Känner du att det får vara nog nu så kan du följa Bohusleden rakt ned till Jonsereds herrgård. Om du vill gå lite längre väljer du Bohusleden via Humlebadet. Det blir max 1 km längre. men mycket roligare stigar att gå.

Väljer du att gå ned till stora Ramsjön och följa Bohusleden bort till lägerplatsen så får du det lite mer kuperat. Innan man når fram väntar en promenad över en hängbro.

Far på hängbron. Bild från film.

Lägerplatsen på andra sidan hängbron. Bild från film.

Från lägerplatsen tar vi oss nu vidare mot Humlebadet nere vid sjön Aspen. Det är fint att gå på båda sidor av stora Ramsjön. Dock är den östra sidan inte märkt, men det är inget problem att hitta vägen, man skall helt in till södra änden av sjön.

Nu följer vi Bohusleden nedför den fina och dramatiska kvarnedalen. Den branta stigen var på sina ställen geggig och hal. Den sista biten ned till Humlebadet går stigen utmed stupen. Går man här på sommaren kan det vara lockande att slänga sig i plurret vid badplatsen. Men nu i oktober kände jag inte av någon sådan längtan. Från Badplatsen har vi bara en liten lätt uppförsbacke till herrgården och parkeringsplatsen. Har du gått den långa slingan via torpet Freden och rundat stora Ramsjön och ned genom Kvarnedalen till Humlebadet så har du gått ungefär 7 - 8 km.

Och så kom vi ned till Humlebadet. Nu återstod endast en lätt backe upp till bilen. Humlebadet.
Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.