von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Vandringsgänget fick uppleva Kulturstigen i Kärrsjöns kultur och naturområde

8. Vandringsgänget från 2010 till idag. Alla våra fina vandringar Bilder, Göteborg, Härryda, Ronny Sveum, aktivitet, dagsvandring, dagsvandringar, fornminnen, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, naturguide, naturområde, naturstig, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, strandpromenad, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vildmark, västra Götaland Permalink3
27 september 2020.
Tack alla ni för idag. Sicken fin vandring vi fick i behagligt höstväder med sommartemperatur. Och va kul att Mona och hennes man hängde på och förgyllde vandringen med trevligt sällskap och intressant information.

Vi blev som en lång orm som ringlade sig fram genom skogen, 26 personer är många meter orm. Nedan en hel dröse bilder till hjälp för att minnas vår vandring.

Bild ovan: Mona inledde med att berätta om vandringsleden, torpet och området. Sedan gav vi oss ut på den rödmarkerade Kulturstigen i riktning medsols.

Bild ovan: Ett första informationsstopp vid den ca: 250 år gamla eken på Rävelås gamla tomt. En stund senare kom vi fram till Kärrsjön. Mobiltelefonerna kom fram, men det var inte någon som skulle ringa.

Bild ovan: Tummen upp för den nylagda spången. Det här blöta partiet har jag korsat 5 gånger tidigare = 5 gånger dyngsur om fötterna.

Promenaden fortsatte genom mossig granskog där mobiltelefonerna behövdes igen.

Gänget skulle naturligtvis få uppleva Sjöstigen, ett vackert äventyr i 700 meter. Här är bra att ha ordentligt på fötterna för attans va blött det kan vara.

Dom flesta höll sig på benen när vi tog oss fram över dom naturliga hindren. Sedan var det dax att ta fram mobiltelefonerna igen. Dom användes flitigt under vandringen.

Bild ovan: Det är tur att Janne har så långa ben här, annars skulle han inte nått ned till marken.
Och så kom vi fram till Torpet Kärrsjöstrand, där vissa behövde intaga föda.

Mona ordnade visning för oss. Kul att se insidan av torpet och det arbete som gjorts hittills. Det är dock mycket kvar som behövs göras, men pengar växer inte på träd.

Skorstenen är lagad nu med pengar från den pågående insamlingen. Stötta gärna Mona och gänget som jobbar helt ideellt med torpet och vandringslederna. Många bäckar små blir....

Vid torpet träffade vi på en familj som sade att dom hittat hit tack vare bloggen. Jättekul när man hör att bloggen inspirerar och kommer till nytta. Vandringstipset hade bara legat ute i drygt ett dygn, så det var snabbt agerat😀

Bild ovan: Gänget var sugna på att gå vidare, även om det kanske inte ser så ut.
Bild nedan: Mossig stenmur drog till sig uppmärksamhet.

Vacker mossig granskog får man uppleva mycket av. .

Fikatajm vid trollska stenarna. Platsen ligger 500 meter utanför Kulturstigen. För att ta sig hit går man enligt följande om man går medsols. Strax nedanför Sågebackens källarränne (knappt 100 meter)  passerar stigen genom en stenmur. Sväng vänster in på den mycket gamla avverkningsvägen som följer stenmuren (till en början). Fortsätt uppför i ca: 500 meter. Vägen svänger efter hand lite lätt åt höger och snart ser man stora mossiga klippblock på höger sida inne i skogen. Sedan är det bara att leta😎 (OBS: sväng inte in på någon väg/stig till vänster).

Bild ovan: Bro över Kärrflötebäcken där man kan se någon sten efter Rågdals kvarn och såg.
Bild nedan: Gänget tog sig fram över stock och sten.

Bild ovan: Och i geggamoja. Nu styrde vi stegen in på Äventyrsstigen, blå markering. Där blev det lite klurigare och som jag förstod på många, roligt. Man fick hålla tungan rätt i munnen.

Det var sista bilden. Jag avslutar med en karta där stigarna som vi gick är med. Vi kom fram till att vi gått 9 km + och jag kom fram till att gänget tyckte vandringen var toppen. På min mejl fick jag läsa: Tusen tack, Ronny, för idag! Det var en av dom vackraste vandringar jag någonsin gjort!  Flera km med Bauerskog! Gudomligt! Det blev ett ganska tufft gympass. Jag gillar det.👍👣🇸🇪🎂🌹

Ha det nu gött till nästa gång vi ses.

Här kan man läsa mitt riktiga vandringstips, där jag går samma sträcka fast motsols.