von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Halleberg, dom norra branterna med predikstolen

Vandringar Bohuslän & Västkusten Billdal, Bohuslän, Friluftsliv, Hallesnipen, Ronny Sveum, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenera, sevärt, skogspromenad, upplevelse, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0

Den 8 september 2013 var målet Halleberg. Vi skulle titta till den nordligaste delen av berget. Hunneberg och Halleberg är ju kända för sina älgar, och älgar trivs i skog och myr. Så myrar visste vi att det skulle finnas plenty av.  Men vi hoppades på att den norra delen skulle vara ett mer öppet bergslandskap med milsvid utsikt över Vänern med omnejd. Men så bidde det inte.

Bilvägen upp i Halleberg går från den sydvästra foten av berget. Man kör upp från Vargön. Sedan körde vi över hela berget enda upp till parkeringsplatsen längst upp i norr. Den här delen av naturreservatet heter Hallesnipen och Ovandalen.

Vi skulle promenera ut till Predikstolen, där skulle man ha en magnifik utsikt över området. Det var ett riktigt härligt väder, med en temperatur på drygt tjugo grader.

Den 1,7 km långa promenaden bjöd på skog, skog och skog. Sumpig skog, mossig skog, lövskog, barrskog.

Det fina var att man kunde få till en slinga. Först valde vi att gå den västra stigen ut till Predikstolen, sedan tog vi den östra tillbaka.

När det var ungefär femhundra meter kvar till Predikstolen kom vi fram till stigskiljet där den östra stigen gick tillbaka.
 Det bar iväg nedåt den sista biten mot predikstolen. Plötsligt stegade man ut mellan träden och där låg klippan för våra fötter.

Tillbaka valde vi som sagt den östra stigen. Den var väldigt intetsägande till en början. Men när man kom fram till en liten öppnare plätt, troligtvis någons tomtmark en gång i tiden, då tyckte vi promenaden var riktigt hyffsad, Här kunde man också se hjälpligt ut över Vänern. När cirkeln väl var sluten bestämde vi oss för att ta en avstickare på 300 meter ned till Svallklev. På en gammal karta vi hade var platsen utmärkt som utsiktsplats. Dock hade utsikten vuxit igen av höga träd. Så det kunde kvittat. Väl tillbaka till bilen tog vi den ett antal hundra meter till parkeringsplatsen till torpet Ekebacken. Ekebacken har tidigare varit ett djurvaktartorp. Det var en rikgtigt fin ekskog här.

Här gjorde jag årets hittils största fångst av kantareller. Hade dock ingen påse att ta dom i, så jag fick bära dom i handen. Fick lägga ifrån mig dom när jag skulle filma.

100 meter bakom Ekebacken finns en utsiktsplats. Att kolla in Utsikten var det sista vi gjorde innan vi tog oss hemmåt, efter en fin dag på Halleberg.

Se Filmen från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.