von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

På promenad i kulturreservat Ramsholmens odlingslandskap. Marks kommun.

Övrigt Västra Götaland Bad, Bilder, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Schweden, Sweden, Viewpoint, adventure, aktivitet, culture, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, kulturreservat, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink0
Detta vandringstips är ca: 5 km i ett omväxlande och härligt landskap.

(This hiking tips is approximately: 5 km through a varied and beautiful landscape. We followed red and yellow culture trails.)

Ramsholmens kulturreservat inrättades 2005 av Marks kommun för att bevara ett värdefullt kulturpräglat landskap och förstärka den biologiska mångfalden i området. Merparten av marken betas av får, nötboskap och hästar. Området inkluderar den befintliga gården Ramsholmen och rester av de tidigare Hult Nedergården och Skallared (info Wikipedia).

September 2017
Det krävdes två promenader i området får att få ihop detta trevliga vandringstips och det på grund av att jag och far råkade gå fel när vi var här först. Men sedan var jag tillbaka några veckor senare och kunde inkassera en succé. Dock åkte jag ändå hem utan att ha helt koll på läget, jag återkommer till det. Men jag fick en mycket fin promenad genom beteshagar, åkrar, ängar men även en bit genom djupaste granskog.

Röd punkt ovan visar vart detta skådespel utspelade sig.
Parkeringsplatsen ligger direkt intill vägen till Torestorp strax öster om hotell/konferensgården Två Skyttlar.

Bild ovan: Informationstavlan vid parkeringsplatsen. Det fanns en folder kvar i lådan, blöt och sliten, men den fick bli min. Kartan nedan fanns i foldern, jag har markerat parkeringsplatsen med en röd punkt.

Så här kom jag att gå, (det skulle jag och far också gjort). Först röd kulturstig, och jag gick den i motsatt riktning till hur den är numrerad. Vid nr 11 svängde jag in på den gula kulturstigen och fortsatte den ned till Lillasjön och vidare upp till nr 10. Sedan fortsatte jag den röda kulturstigen helt runt, men med en kort avstickare till en utsikt över Östra Öresjön.

Bild ovan: Det här handgjorda konstverket visar lederna i området. Färgmässigt ställde lappen dock till det lite då den långa kulturstigen ser ut att vara märkt i lila färg. Men nu löste det sig eftersom det inte fanns någon led som var märkt med lila färg. Märkningen av den långa kulturstigen stämde bättre överrens med Älgstigens röda märkning. Jag och far följde anvisningen ovan i hopp om att hitta till den långa kulturstigen och då skulle man ju som det står följa märkningen på stolpen nedan. Just det var väl inget märkvärdigt, det fanns ju ingen annan stig från parkeringsplatsen in i området.

Men det blev snart lite märkvärdigt. Som man kan utläsa av kartan ovan skulle den röda kulturstigen korsa stigen vi gick på. Och mycket riktigt, efter dryga hundra meter korsade en stig vår stig. När vi kikade till vänster såg vi rödmarkerade stolpar en bit in på stigen, men till höger, alltså åt det håll vi skulle gå så var stolparna blåmarkerade, se bild nedan. Blå var ju märkningen för ett 2 km långt motionspår, och det var ju helt fel, för oss. Så vi fortsatte en liten bit till men vi hittade ingen röd led, bara en skylt som pekade mot toaletter vid INFO huset (se kartan). Så....

Vi gick tillbaka och chansade på att följa den blå leden, kanske dök det upp rödmärkta stolpar längre fram. Det gjorde det naturligtvis inte och drygt en halvtimma senare hade vi gått hela det blåa spåret. Och då var dessutom gåtan löst med den röda kulturstigen. Vi skulle gått in vid INFO-stugan, alltså vid toaletterna. På kartan nedan fullbordar jag bortförklaringen hur jag kunde få oss att gå fel. När jag trodde att vi korsade den röda kulturstigen så var vi egentligen i ett stigkors vid nr 16 och det stigkorset syns inte på kartan. Men därifrån såg vi ju dom rödmarkerade stolparna en bit upp på stigen. Hm...ja ja.

Nedan några bilder från den blå leden "motionsspåret".

Nu var det kanske lite av en lögn att skriva att det inte dök upp några rödmålade stolpar. För på väg tillbaka mot INFO-huset, som tydligen verkade vara något av en knutpunkt, följde lederna samma stig några meter. Sedan såg vi dom rödmålade stolparna fortsätta upp på en kulle när den röda kulturstigen tog en liten annan väg till INFO-huset. Kartan längst ned i detta vandringstips visar bl.a. hur det blå motionsspåret går, om det skulle vara det ni funderar över just nu. Vi fortsatte följa blåmärkta stolpar fram till INFO-huset.

Det var fint kring INFO-stugan med öppna ängar och gott om rastbord.

Titta på bilden ovan. Här skulle vi svängt in från början för att komma in på den röda kulturstigen. Men det fanns ingen röd markering förrän bortom toaletterna. Det borde ju suttit en vid grinden typ, så man vet att det inte bara är när man är nödig som man skall kliva på genom grinden. Kanske är det bättre nu, det var ju ett halvår sedan vi gick här. I bakgrunden syns INFO-huset och även nedan.

Så, äntligen kan jag visa upp kulturstigarna för er. Det bar iväg över ängar och beteshagar där kossor nyfiket höll koll på mig och vad jag gjorde.

Kulturstigarna är nyligen upprustade, med t.ex. nyuppsatta markeringsstolpar. Förutom den olyckliga starten var det tydligt markerat vart man skulle gå. Och det var uppsatt mängder med informationstavlor som berättar om platsen och vad det är man tittar på. Här kan man se spår och lämningar av mänsklig verksamhet från stenåldern fram till modern tid. Men kanske inte alltid utan informationstavlornas hjälp. I alla fall inte med mina otränade ögon.

Rastbord vid stensättningen, nr 13 på kartan. Har man tur får man sällskap av korna.

Det var trivsamma och behagliga stigar att promenera på.

Bild ovan: Här skulle den röda kulturstigen fortsätta rakt bort mot H4-gården på andra sidan åkern. Men......, röd markering fortsatte ihop med gul markering ned mot Dräggsjön. Se kartan nedan, röd punkt visar vart bilden nedan är tagen.

Nu började det bräkas i riktning framför mig, ett resultat av att jag närmade mig en fårflock, av modell större.

Så hade jag kommit fram till en fin rastplats nere vid Dräggsjön. Här var det helt ljuvligt vackert och fridfullt, endast fårens bräkande hördes på avstånd + en och annan pippifågel. Men vindskyddet var fasligt litet om man tänkt sig att sova över här.

Bild ovan: Här stod jag och läste om fossil odlingsmark, nr 20 på kartan. Stolparna fortsatte att vara märkt i rött och gult. Detta fick mig att tro att kulturstigarna fått en ny dragning sedan kartorna trycktes.

Bild ovan: Här sade jag och fåren adjö, på var sitt språk.

Nu var det bara gul markering kvar på stolparna. På bilden nedan hade jag kommit fram till Lillasjön och även här hade man planterat en grill & rastplats med en vy som inte var fy skam.

På bilden ovan spanar jag ned på några svampar som nästan liknade ägg. På bilden nedan har jag hjälpt fantasin lite på traven.

Nu blev det en stunds knatande på grusväg utmot stora landsvägen.

Bild ovan: Här står jag med H4-gården i ryggen. Enligt kartan skulle den röda kulturstigen komma upp här istället för att följa den gula ned mot Dräggsjön. Men jag såg inga röda markeringar längs med vägen och då stod det ju helt klart för mig, Ronny hade ett uppdrag. Jag måste kontakta Marks kommun för att ta reda på hur det förhåller sig med kulturstigarna. Jag fick dock pratat med många vänliga och hjälpsamma människor som inte kunde hjälpa till. Men till sist kom jag till rätt person, trädgårdstekniker Kerstin Furth på Teknik-och serviceförvaltningen. Av henne fick jag redan på att kulturstigarnas dragning inte är ändrad utan skall vara som kartan visar. Att slingan nedom Dräggsjön även blivit rödmarkerad var fel och kommer åtgärdas, enligt Kerstin.

Nu hade jag kommit fram till landsvägen och skulle vidare mot utsikten på Uvberget, som egentligen ligger längre ut till vänster en bit utanför kartan ovan. Och som man kan se av kartan skulle jag inte följt grusvägen helt ut till landsvägen, för i höjd med OK Marks klubbstuga svänger kulturstigen av och följer utmed kanten av en åker. Detta var något jag missade, trots att jag hade kartan. Men jag vågar inte skriva att det var dåligt markerat, jag kan ha brustit i min uppmärksamhet. Jag hade ju trots allt gått en bra bit på grusväg och kan därför ha befunnit mig i mental obalans 😊.

För att komma till utsikten följde jag gul markering (inte kulturstigen), men det är även bra skyltat.

Bild ovan: När jag gått några hundra meter slängde jag ett öga bakåt och kunde konstantera att det hittills hade gått mest nedåt på väg mot utsikten. Men så uppenbarade sig en brant trappa och strax var jag vid utsikten.

Det var mycket slirigt och halt här på mossan, det hade lätt hänt att jag satt mig där bänkarna inte står. Utsikten över Östra Öresjön var väl okej, men den var nog bättre förr.

Detta är som sagt en avstickare, man får gå samma stig tillbaka igen. Sedan fick jag en kort skogspromenad genom fin granskog ned till badplatsen vid nr 7.

Nu hade himlen i öster täckts av kolsvarta moln som såg ut att försöka leta upp mig. Därför dröjde jag mig kvar vid badplatsen en stund, här fanns tak att smita in under.

När faran för regnväder kändes över fortsatte jag att följa dom rödmålade stolparna. Jag fick en liten dos till av Ronja Rövardotterskog. Jag gick och funderade på om det hade varit finare här med ett kalhygge, vad tror ni?

Nu var jag inne på slutspurten, på andra sidan åsen väntade INFO-huset och stigkorset där jag och far gick fel. Informationstavlorna haglade tätt här uppe, det var som att jag som avslutning skulle få en sista dos av områdets historia berättad för mig innan jag lämnade kulturreservat Ramsholmens odlingslandskap.

Det här blev en promenad som bjöd en kultur & naturupplevelse som överträffade mina förväntningar med råge.

På kartan ovan har jag markerat med rött hur jag gick. Jag har också petat in det blå motionsspåret som jag och far gick.
Bild ovan: När jag och far körde hem kom vi förbi denna gamla stenvalvsbro. Den hittar man norr om sjön Tolken vid Hyltenäs.

Film från detta vandringstips.  (Movie from this hiking tips, but I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej. som tur är. (kan jag skriva så där, jag menar det ju av hela mitt hjärta?)

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.