von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

24 november 2019 genomfördes årets sista vandring med Vandringsgänget

8. Vandringsgänget från 2010 till idag. Alla våra fina vandringar vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur Permalink3
Bild ovan: Gänget poserar vid Bredvattnet. Vi blev 19 glada vandrare (en gömde sig) och en trevlig hund när vi avslutade vandringsåret i terrängen norr om Partille.

Janne visade oss runt den svartvita vandringsleden, som är en av vandringslederna i den här skogen där Janne har märkt upp och lagt broar och spångar. Vi tog också en liten extraslinga uppom grottan "Stenkyrkan". Vi vandrade ca: 12 km, men några av er tyckte säkert att det kändes längre och vissa fick kanske till och med för sig att det var lite kämpigt bitvis. Det får vi skylla blötan, leran och den bitvis kuperade och besvärliga terrängen för.

Vi utgick från Berghalla (Sporthall) i Bergsjön, sedan gick vi så som Janne markerat på kartan ovan.

Det var som sagt blött i terrängen. Men med tungan rätt i mun och en hjälpande hand tog sig Pelle galant över detta blöta hinder.

Janne berättade att det är ca: 6 år sedan han markerade upp den svartvita leden. Det är idag svårt att se vissa markeringar, men Janne vet ju hur leden går.

Jag var för det mesta placerad längst bak och gick och filosoferar över hur jag skall filma och ta bilder för att visa upp den svartvita vandringsleden i ett kommande vandringstips. Det blir att snart ge sig ut igen, medan allt är i färskt minne.

Bild ovan: Nu var vi även ute på, ja ni ser ju själva. Bild nedan: En av spångarna Janne fixat till för oss på den ostigade sträckan.

Några av er tyckte säkert att det ostigade partiet var lite jobbigt för att det saknades just en stig.
Bild nedan: Framme vid Åkersjön och strax var det fikadax.

Det var lite kallt men vindstilla vid sjön. Matboxar med allt möjligt innehåll kom fram. Men inte från min ryggsäck. Jag tog 2 klunkar julmust, äh fan, hungrig varg jagar bäst.

Det är fint utmed Åkersjön. Nedan befann vi oss i en Lärkträdskog, I guess.

Nu hade vi lämnat den svartvita vandringsleden och befann oss på södra sidan av Surktjärn, bild ovan. Sedan blev det lite klättring igen följt av ett ostigat parti bort till Stenkyrkan.

Och så var vi framme vid grottan kallad Stenkyrkan som jag och Janne tycker är en liten sevärdhet. Gänget hånade oss inte för detta, utan tog pliktskyldigt fram sina kameror och började knäppa bilder både från utsidan och inne i grottan.

Sedan tog jag ingen mer bild, vi var ju snart framme och det började mörkna. Tack ALLA för i år och på återseende 2020. Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.