von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Promenad vid Hafsten med underbar utsikt från Hafstenstoppen. Uddevalla kommun

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Bohuslän, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, blommor, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink2
Det finns 5 vandringsleder i Hafsten, jag gick fyra av dem och fick då ihop drygt 11 km. (Obs idag finns här fler vandringsleder, läs längst ned)

(Beautiful hiking trails at Hafsten, with The view from mountain Hafstenstoppen as the main attraction (3,2 km).  I walked four of their hiking trails and I walked about 11 km).

Hafstenstoppen fick jag tips om här på bloggen. Hen beskrev en fantastisk utsikt väl värd mödan att ta sig dit upp för. Hafstenstoppen ser man fint när man kommer från Orust och kör över Nötesundsbron. Se bild nedan.

Kartor hur man hittar till Haftsen Resort. Det är bra skyltat från väg 160.

Vandringslederna startar vid receptionen, bild ovan. Där hittar man också stolpen på bilden nedan, som längst upp i toppen har skyltar som pekar åt vilket håll man skall gå för att komma in på önskad vandringsled. Det finns 5 vandringsleder, en av dem är vitmarkerad och därför svår att se på skylten.

Kartan ovan hade dom på receptionen. Frågar man snällt får man med sig en, det gjorde jag.

Jag kom att gå alla vandringsleder utom den röda. Den röda innehåller på tok för mycket grusväg och jag är allergisk mot just grusvägar (och asfalt). Dessutom hade jag redan kört den sträckan med bilen för att komma fram till Hafsten Resort.
Jag började med att styra stegen mot Hafstenstoppen som ju var huvudmålet med denna utflykt, jag höll därför koll efter blå markeringar.  Jag kom strax fram till en tavla som visade att jag var på rätt väg.

Men Oj, här var det utjämat till jämna kilometer på alla lederna. Enligt kartan är det 1,6 km upp till Hafstenstoppen och 1,5 km till det stora potthålet.

Jag lämnade Hafsten Resort och tryggheten bakom mig. Det var jättebra skyltat upp mot toppen. En lång men inte särskilt brant stigning underhöll mig en stund, och som extra krydda var det 29 grader varmt.

Man går genom i huvudsak barrskog.

Den sista biten mot toppen brantade det på rejält och det blev att dra sig upp i rep. Men tro inte att detta kom som någon överraskning, repen visste jag om. Dom var efterlängtade. För när jag spanade efter information på datorn om Hafstenstoppen hade jag sett Nilla och Mikel på sin blogg varahusbilsresor.se  slita sig upp i repen med stor entusiasm. Deras inlägg var nog det som till slut lockade mig hit.

Efter repen kom jag upp och fick en första utsikt bort mot Nösesundsbron.

Vandringsleden fortsätter vidare bort till toppen och stora utsikten 118 meter över havet. Här blev jag kvar en stund, och medan kall dricka rann ned i strupen betraktade jag den vackra vyn över Havstensfjorden. På andra sidan fjorden ser man Uddevallabron (bild ovan). Hafsten, eller Havsten ligger i Havstensfjordens naturreservat.

När jag kände mig klar på toppen fick jag följa vandringsleden ned igen. Sedan bar det av på gul vandringsled bort till en Jättegryta. Efter ett kort parti grusväg fick jag uppleva en skön skogsstig fram till grytan. Detta är en mycket lätt promenad.

Strax före grytan gjorde jag en mycket kort avstickare och fick då se Hafstenstoppen från en annan vinkel.

Så hade jag kommit fram till Jättegrytan på Havstensudden, eller potthålet. Den skall vara Europas största enligt Hafsten Resorts hemsida. Jättegrytan mäter 8 meter i diameter. Hm.... jättegrytorna i "Helvete" Espedalen i Norge är imponerande. Dom största grytorna är ca: 40 meter djupa och 20 - 30 meter breda och därmed dom största i nordeuropa enligt wikipedia. En mycket häftig plats som gör skäl för sitt namn, jag har varit där.

Bild ovan: Bra att någon målat en gul pil ifall man missar jättegrytan.

Fin utsikt även här från Havstensudden, så det blev en stund på klippan.

Via den vita leden tog jag mig tillbaka till receptionen där jag hittade en kiosk som fick pengar av mig i utbyte mot glass och drickor. Sedan styrde jag stegen upp genom campingen mot nästa utsiktsberg, nu gällde grön vandringsled. Men jösses vad många roliga grejor det fanns här och som jag kunde ägnat tid åt om det inte vore för att jag fått för mig att det skulle promeneras.

Efter en tråkig stund på grusväg blev livet åter lite lättare när jag kom in på en stig. Kalhygget har skapat fin utsikt, inget ont utan att det har något gott med sig. Det blev sedan en skogspromenad i lätt stigning upp till utsikten. Här behövs inga rep att klänga i.

Nu stod jag på utsiktstoppen 105 meter över havet. Enligt vandringsledskartan är den gröna leden hit upp  2,8 km. Vet dock inte hur noga man mätt vandringslederna, jag tycker att det ser kortare ut på kartan. Det var i alla fall fint som attan även här, så det blev en stund på arslet igen.

Jag avslutade med att fånga atmosfären på stranden, där det nu var lugnt och stilla. Jag funderade till och med på att bada, men det gick aldrig längre än till just en tanke. Men det är ju tanken som räknas.

Detta blev en jättefin vandring. Jag vill i första hand rekommenderar Hafstenstoppen och Jättegrytan, det blir en vandring på knappt 6 km om man går så som jag gick.

Film från detta vandringstips. .

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. endast den vita vandringsleden.

OBS OBS: Efter att jag gjorde detta vandringstips i maj 2018 har det tillkommit fler vandringsleder. En person som heter Lars Kastö från Stenungsunds kommun har skickat mig en ny karta. Fast jag har klippt bort en del av kartans vänstra sida, detta för att övrigt skall synas större och tydligare. Bortklippt blev en stor del av den längsta grå leden, som bara följer vägar.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.