von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Tjolöholm. vandring i Storeskog.

Vandringar Halland, Vandringar kring Göteborg Bad, Kungsbacka, Västkusten, friluftsliv, fritid, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenad Göteborg, promenera, skogspromenad, skärgård, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink0
Det finns flera mycket fina vandringsleder i naturområdena runt slottet. Här kan man vandra i mycket varierad natur. Vi valde denna dag att promenera bort till Storeskog väster om slottet. Läs mer om vandringslederna på Tjolöholmshalvön här: http://www.tjoloholm.se/slott-tradgard/naturomraden/  Där hittar man även mycket användbara kartor.

Det går tre märkta leder ut till Storeskog och naturområdet väster om slottet. Bilden ovan visar vilken färg som lederna är märkt med. Dicksons promenad är 4,1 km och märkt med orange. Den är barnvagnsvänlig. Jägarns stig är 5,5 km och märkt silver. Och så Grevens runda som vi gick, den är märkt med grönt och är 4,5 km. Den är lite lätt småkuperad. Med betoning på lätt. Vi gick vandringsleden motsols. Men vi följde inte Grevens runda hela vägen, för jag tycker promenaden blir finare om man istället följer Jägarns stig söder om Mellanskog när man går tillbaka mot slottet. Se kartan från www.tjoloholm.se nedan.

13 juni 2015
 Vi fick en fantastisk eftermiddag, varmt och vindstilla. Promenaden började genom en liten allé av bl.a. hägg. Sedan över öppna fällt bort till Storeskog.

Efter ett tag när vi var på väg upp mot Hällenabb fick vi många fina gamla ekar på vänster sida av stigen. Det går en mindre stig inne bland ekarna om man skulle vilja komma dom närmare. Men den stigen är blöt när det är blött, …hm, just det. Men det är några fina bjässar som står där. Och på den här tiden finns även många fina blommor att avnjuta.

Nästan uppe vid Hällenabb viker den grönmärkta Grevens runda upp i Storeskog. Nu blev det en fin vandring bland små knotiga ekar, fina bokar, inte lika fina flugor, många oidentifierade blommor, dock av samma art, och en "%¤# massa myggor.

Det fina i kråksången med vandringslederna här på Tjolöholmshalvön är att det sitter en karta i varje större stigförgrening. Vi befann oss nu vid karta nummer 7, se kartan nedan. Jag har fyllt i så det skall synas bättre. Men kartan nedan är nummer 10 i terrängen. Jag tog bild på den i början på promenaden..

Från stigkorset och alla fina bokar bar det iväg upp till vandringens högsta punkt. Trappan nedan kan vara lite knepig om man går i högklackat.

Bild ovan: fin utsikt över Kungsbackafjorden och Fäholmarna.

På högsta toppen har man planterat en stenhög.

Bild ovan: nu tog vi en avstickare ut till utsiktsberget längst ned i söder. Här fick vi fin utsikt över Näsbofjorden och Kungsbackafjorden.

Bild ovan: längt in till vänster i bild ser man ängen och badstranden nedanför slottet.

Bilder ovan: det var grönt, frodigt och massor av blommor. Efter ett tag tog vi in på den silverfärgade Jägarns stig som går närmare inpå vattnet.

Nedan tre bilder från stenmuren som jag tog den 26 juli 2016. Det var tort på stenarna så det gick ganska bra ta sig över. Men jag förstår att man vill varna. Muren får nu gissa hur den såg ut, jag visar istället bilder på vad vi såg från muren.

Som avslutning tog vi en liten avstickare till stranden nedanför slottet. Det blev som vanligt en fin promenad på denna underbara plats.

Tjolöholms Slottsstigar öster om slottet är också mycket fina och bjuder vacker natur med storslagna utsikter. Läs mitt vandringstips HÄR

Nedan en karta för att hitta hit.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, inte så som vi gick. Men en av lederna, den orangefärgade Dicksons Promenad 4,1 km är barnvagnsvänlig. Se kartan nästan längst upp i vandringstipset.

Och till sist en bild på detta träiga konstverk strax intill parkeringen. Bilden tog jag den 26 juli 2016.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing
Alla vandringstips finns även i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.