von Frank-Einsteins VandringsTips.se

Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Lillebyrundan i Torslanda, med Sillviks naturreservat. Göteborg

Vandringar kring Göteborg Bohuslän, Göteborg, Hisingen, Lillebyrundan, Promenadguide, Sillvik, Torslanda,, friluftsliv, fritid, hällmålningar, natur, naturreservat, naturstig, promenad, promenera, skalbank, skogspromenad, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Jag vet inte hur officiellt namnet Lillebyrundan är. Men det här är i allafall precis vad namnet förtäljer en promenad och löprunda i området runt Lilleby. Sträckan mäter ungefär 8 km. Lite beroende på hur man går och vart man startar. Jag skall också tipsa hur man kan gå en alternativ sträcka på slingan, så att man får gå mer på fina skogsstigar. Annars går hela slingan på preparerade stigar, typ motionspår. Korta sträckor befinner man sig även på asfalt. 
 
Jag var här nu sista helgen i mars, men även för ett par veckor sedan gick jag här. Mellan turerna hade våren hunnit en liten bit på väg. Jag utgick från parkeringsplatsen vid Lillebybadet. Här var det än så länge lugnt. Parkeringsautomaten var inte på plats, ännu.
 
Jag gick slingan motsols, så jag började med att gå ned till Lillebybadet. Dit var det något hundratal meter. Det var hiskeligt länge sedan jag var här. Som barn var jag här ganska ofta, då bodde vi i Tuve. Men jag kan inte påstå att jag kände igen mig. Snarare kändes det som "har jag verkligen varit här förut. Är den stora ön utanför badet vulkanisk så den uppstått efter att jag var här".
1977 när vårat hus försvann ned i lergropen flyttade vi ut till Torslanda. Men då var jag konstigt nog aldrig vid badet. Men jag tävlade i orientering på den tiden, så i detta skogsområde var jag en hel del. Senaste gången jag var här var i början på åttiotalet, Då som ett upproriskt yngel som stod och svajade som en tall i vinden efter att ha svalt något för många bärs. Kan inte påstå att minnet av badplatsen är starkt från den gången heller. Lillebybadet ligger i alla fall i naturreservat Nordre älvs estuarium.
 
Efter ett tag kom jag ut på en liten större väg, här var lite dåligt skyltat, eller också var jag inte helt observant. Men man tar höger här och följer vägen några meter nedför backen. Gångvägen fortsätter in till vänster bort mot Sillvikbadet. Från Sillvikbadet gick jag upp genom ett stugområde. Det var bara att följa vägen "rakt" fram hela tiden uppför backen. 
 
Jag höll på att få hicka när jag såg skylten ovan. Jag gillar ju att gå på mysiga skogsstigar och så skyltar man för cykelväg på gångstigen in i naturområdet. 
 
Jag passerade förbi informationsskylten för naturområdet, den låg prydligt upplagd på en kärra. Nu lämnade jag sommarstugeområdet bakom mig och befann mig plötsligt mitt bland en massa träd, jag hade kommit in i en skog. Där trivdes jag trots att promenaden gick vidare på preparerade gångstigar . Kartan nedan hittar man på informationstavlan, jag har petat in hur jag gått hittills.
 
Nu skulle jag ned till Sillviks naturreservat. Lite urdumt att tavlan bara visar halva naturområdet, och således bara halva Lillebyrundan. Visst, resten av området ligger utanför Sillviks område och tavlan kanske endast fokuserar på naturreservatet och Sillvik. Men jösses,  här snackar vi om ett litet naturområde. Vill man ta en rundvandring i hela naturområdet så är kartan inte mycket till hjälp.
 
Nu följde jag gångstigen dryga hundratalet meter, förbi stigen mot Trolldalen och ned till en skylt som pekade in mot naturreservatet och dess skalbankar. Skalbankarnas kalkrika jord ger förutsättning för en artrik flora. Så här kan man få se många ovanliga blommor. Läs mer om reservatet i informationen nedan från Göteborgs Stad park & natur. 
 
 
Just här hade jag aldrig satt min fot förut, vad jag minns. Ett spännande litet område. Tänk att detta har legat under havsnivå en gång i tiden. Nu ligger det ju trots allt ganska så högt. I bortre delen av skalbanken fanns gott om blåa sippor. 
 
                                                          bild ovan: information från tavla på plats, som tiden gått hårt åt.
 
Jag gick ut ur naturreservatet samma väg som jag kom in och fortsatte sedan tillbaka upp och in på gångstigen mot Trolldalen. Nu hade jag ungefär en och en halv kilometers lätt promenad upp till tjärnet i östra delen av naturområdet. där finns en grillplats. En trevlig sträcka genom en fin blandskog och utmed en mosse. Vid mossen finns på motsatta sidan fullt av tomtar i berget. Men detta är absolut inget att bli rädd för, dom är nämligen inte på riktigt. Nedan kan ni se 6 bilder från denna sträcka.
 
Och så kom jag fram till tjärnet. Svänger man in på gångstigen till höger strax före tjärnet så finns en bänk vid vattnet inom hundra meter. Det var jättefint vid tjärnet. Nedan bilder på tjärnet och grillplatsen.
 
Sedan tog jag mig bort till Trolldalen. Ja, jag gick t.o.m. på Trollmorsväg. Men då denna väg kantades av villor så var det ingen mega spännande upplevelse. Men innan jag visar och förklarar vidare tillbaka mot Lillebybadet skall jag först visa den alternativa vägen jag skrev om.
 
Alternativ väg från Skalbanken till Trolldalen.
Det finns många stigar i området, men om du inte är känd med området så är detta ett tips. Och jag tog en extra slinga så att jag fick med hällmålningarna också
 
Från Skalbankarna och Sillviks naturreservat gick jag nu istället höger och söder ut i området. Jag följde den rejäla gångstigen i ungefär 300 - 400 meter. Sedan fick jag se att det var märkt naturstig in på en stig till vänster över bäcken. Jag svängde inte in på den stigen nu, hit skulle jag komma igen efter extraslingan om hällmålningarna. Jag fortsatte ned på ängarna och över en liten bäck. Sedan tog jag höger i stigskiljet och gick gångvägen som följde bäcken. Efter ett tag kom jag ut på en liten större grusväg, Hällmålningsvägen. Strax innan jag kom fram till Tumlehedsvägen gick en stig in till höger. Jag passerade över bäcken och kom fram till det branta berget. Brevid bänken inne vid berget går en brant stig upp. Följer man gångvägen några meter till finns en enklare stig att ta sig upp till hällmålningarna. Just nu var den snitslad. Stigen leder rakt upp till hällmålningarna. Se Reservatets karta nedan. Men på den här kartan som finns på flera ställen i området har man ritat in hällmålngarna på fel plats. Jag har skrivt in var dom finns. 
 
Efter att ha blängt en stund på dom minst 3000 år gamla målningarna tog jag mig upp i berget till höger om hällmålningarna. Kanske lite knixigt direkt i början. Jag fortsatte några meter in i terrängen och kom på den märkta leden med ljusgrönt. Den märkningen följde jag genom en mycket fin terräng, genom en gammal tomt och förbi massa kullblåsta träd innan tjag kom ut på den stora gångvägen igen, extraslingan var avklarad. Se kartan ovan hur den ljusgröna leden går. Du bör dock inte gå den här vägen ut till hällmålningarna då du med största säkerhet inte kommer hitta vart du skall gå ut på berget och klättra ned. Hällmålningarna syns endast när man kommer framifrån.
Så gav jag mig in på naturstigen öster ut. Nu följde några kilometer på fin skogsstig. Någon hade märkt på stenar, rötter och träd med ljusblå och lila färg, eller om det var skärt. Jag kom att följa den här märkningen hela vägen till jag kom ut på den grusade gångvägen strax före tjärnet. Men stigarna jag följde dit var mycket trevliga och omväxlande.  Jag kom in i ett skogsområde där stormen Sven hade haft jätteroligt. Det såg ut som Jerusalems förstöring. Överallt låg träd. Jag passerade ett litet trolskt tjärn. Strax efter tjärnet smet jag ut på berget till höger för att beskåda utsikten. Jag fortsatte förbi Klövdammen, också ett fint litet vatten.  Jag fortsatte i fin granskog som gränsade till mossen.  Här hade också många bjässar fått ge sig för Sven.  Och så kom jag ut på gångvägen till Trolldalen. Mitt tips om ett fint alternativt vägval är avklarat. 
Då fortsatte jag från Trolldalen. Som alltså inte var något att se fram emot. Genom bostadsområdet var det dessutom dåligt skyltat. Men som sagt, man skall svänga upp på Trollmorsväg och sedan hålla vänster så ser man gångstigen strax igen. 
 
Från Trolldalen gick gångstigen utmed ett sumpområde. Där var det kanske tur att det var en preparerad rejäl gångstig jag gick på. Vid nästa stigskilje tog jag åter vänster. Efter några hundra meter korsade jag rakt över  Lillebyvägen och fortsatte in på gångstigen igen. Stigen följer utmed kanten på bostadsområdet. Snart lämnade jag husen och fick havet på höger sida. Nu var det bara att följa gångstigen fram till Lillebybadet. 
 
En fin promenad som blev ännu finare när jag valde att gå på skogstigarna i södra delen av området. Men detta var som sagt ett förslag, det finns många fler stigar i området att utforska. Och ett stort + att gå här innan badsäsongen tar sin början. Det finns en parkeringsplatser söder om området också, längst med Domarringsgatan. Nedan tre bilderr från sträckan Trolldalen - Lillebybadet.
 
                                               
Bild 1: Så här gick jag. Lila märkning för den skärt märkta stigen jag följde. Bild 2: Om du parkerar söder om området. Följ stigen rakt upp till Klövdammen. (OBS, i backen, sväng inte in höger på det grusade spåret utan flölj stigen rakt fram.)
 
Om du kommer med buss. För att gå in i området söderifrån, gå av vid Runslingan. Går du från Lillebybadet eller Sillvik så har busshållplatserna fått just dessa namn.   
  
Film från detta vandringstips.
 
Barnvagnsvänlig promenad? Ja, men inte upp till HällmålningenDock är det inte många meter från den stora gångstigen upp till Hällmålningen. Läs vandringstipset.
 
Och du har väl koll på att alla vandringstips i bloggen ligger i bokstavsordning på kommun om du scrollar ned en liten bit i menyn från toppen.
 

#1 - - Tove:

Så fint och roligt du skriver om Sillvik. Själv är jag uppvuxen i Tumlehed. Senast jag var uppe vid skalbankerna var för en vecka sedan, tillsammans med mor och far. Jag länkar till detta blogginlägg i min blogg...Reser du utomlands för vandringar också? I så fall måste jag få tipsa om West Highland Way, Skottland.
Må gott!
//Tove

Svar: Hej och tack Tove. Jo det blir en del utlandsresor också, Skottland har en arbetskamrat pratat varmt om. Får fram fina bilder när jag söker på West Highland Way i Skottland. Ser underbart ut, det får bli ett reseönskemål. Tack igen Tove och ha det fint. / Ronny
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Tove:

Hej Ronny!
Nu finns Skottlandsvandringen uppdaterat i sju inlägg. Proppfullt med bilder!:-) Jag kan inte ladda upp en bild till.:-)
Mycket nöje!
//Tove

Svar: Tack Tove, jag har kikat, jättefint.
Ronny von Frank-Einstein

Till top